Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, October 24, 2016

Parenting : Nurture vs Nature

Genetik atau dna serta persekitaran sangat penting.Keduanya mempengaruhi kehidupan individu.
Dalam konteks keibubapaan, ramai yang berpendapat jika ibu bapa dari keturunan yang baik-naik maka anak juga akan begitu. Sebab itu ada yang memilih pasangan dengan berhati-hati agar dapat menjaga nasab.
Selain itu pengaruh persekitaran juga amat penting. Bagaimana ibubapa mentarbiyah atau mendidik anak-anak akan mempengaruhi mereka.Ibu bapa adalah model kepada tingkahlaku anak-anak. Segala apa yang diucapkan dari bibir akan diperhati dan ditiru. Oleh itu ibu bapa perlu menjaga bahasa dan akhlak mereka.
Tidak dinafi mereka akan juga meniru apa yang diperoleh dari kawan-kawan. Namun jika mereka sudah sebati dengan cara didikan di rumah, pengaruh luaran agak sukar meresap.
Sebaik manapun didikan mahupun keturunan, akhirnya balik semula kepada diri seseorang itu. Apabila mereka matang dan bijak membuat pilhan baik dan buruk dengan berpandukan kepada iman dan taqwa.

No comments:

Post a Comment