Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, January 15, 2012

Menjaga Pergaulan dan Maruah Diri

Agama Islam amat jelas memperkatakan tentang isu ini di mana seseorang yang bergelar lelaki atau wanita perlu tahu batas pergaulan sesama jantina atau yang berlainan jantina. Setiap yang bergelar Muslim perlu mengikut syariat yang terkandung dalam Islam, ini berkait dalam semua segi iaitu adab sopan, penjagaan maruah diri, cara berpakaian, adab bercakap dan sebagainya.Perkara sebegini adakala kita terlepas pandang terutama apabila kita dalam suasana kerja, dek kerana akrab ada masa kita terlalai dengan larangan. Tambahan pula bila rasa sudah akrab antara satu sama lain walaupun tidak ada perkara yang melibatkan soal hati dan sebagainya maka kita seperti tidak segan silu bertempuk tampar, bergurau senda sesama sendiri yang adakalanya mampu mengundah fitnah.

Apa yang diperkatakan di atas juga adakala membawa kepada bibit-bibit mesra hingga ada yang jatuh cinta pada kawan sepejabat, jatuh cinta antara isteri/suami orang. Adakala benda yang remeh atau apa sahaja ingin dikongsi dengan rakan yang berlainan jantina atas alasan mereka itu lebih memahami, mereka lebih pandai menyimpan rahsia.. atau apa sahaja alasan untuk menghalalkan perbuatan kita menghubungi atau kerap berinterkasi satu sama lain dengan tanpa tujuan yang ikhlas.

Ini semua bukan hanya tertakluk pada tempat atau bidak kerja, tetapi juga ada yang dalam persatuan, parti, pertubuhan dan lain-lain lagi. Jika persoalan membatasi pergaulan ini tidak ditangani dengan berhemah dan kefahaman yang jelas dalam kontkes Islam, maka ia boleh membawa kepada gejala sosial yang tidak sihat, berlakunya fitnah serta musibah yang besar pada umat Islam itu sendiri.

Ada satu-satu ketika dalam kehidupan kita kita kadang-kadang alpa hingga kita membatasi pergaulan hingga menimbulkan perkara yang tidak baik. Oleh itu kita perlu menyedari pentingnya menjaga maruah diri, menjaga adab sopan serta menjaga perlakuan dan tingkahlaku kita. Tilik dan perhatilah diri sendiri dengan bermuhasabah dan bertanyakan orang sekeliling yang hampir dengan kita, andai kita bimbang kita terleka atau lalai dalam menjaga batasan pergaulan. Biar apapun yang kita lakukan dalam kehidupan ini kita perlu sentiasa bermohon kepada Allah moga kita dilindungi dari segala fitnah, dan moga kita juga diberi kekuatan iman untuk sentiasa menjaga diri supaya sentiasa berada dalam landasan Islam.

1 comment: