Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, January 12, 2012

ALUMNI..OH.. ALUMNI Siri 2


Membina Silaturrahim

Cuaca di Kuala Lumpur seperti biasa adakala cerah adakala mendung. Saki baki dan tempias tengkujuh dari Pantai Timur masih belum reda. Aku seperti biasa bila muncul hari Isnin maka kekalutan dan kesibukan menguruskan segala hal dating menjengah. Sibuk urusan belajar, sibuk juga dengan urusan anak-anak juga sibuk dengan urusan perniagaan. Biar bagaimana sibuk dengan segala hal, namun hati tetap mengingatkan kenangan ku di MMP. Sepantas waktu berlalu, Anis sudah sebulan di MMP, namun masalah dengan emosinya yang rindu kepada keluarga masih belum stabil. 

Dalam keadaan begitu, tiba-tiba datang sepucuk surat yang bertanda urusan kerajaan. “ Hem, surat dari siapa ni, nama ni untuk Anis Najwa” desis hati saat posmen memberikan surat di tangan. Bila sampul dibuka tertera tawaran untuk Anis menduduki tingakatan satu di asrama penuh. Hati sedikit rasa gembira berbaur sedih kerana, beberapa hari sebelumnya kakakku menelepon supaya Anis Najwa berpindah di sekolah yang hamper dengan ku di Kuala Lumpur. Alasan kakakku” Lebih baik kakak sekolah dengan sekolah yang dekat untuk di jengok, bukan apa, budak-budak remaja sekarabg kalau jauh dari ibu bapa mereka ini akan jadi rapat dengan kawan-kawan. Kalau kawan-kawan tu bagus tak mengapa, bimbang takut kawan-kawan tu bawa pengaruh yang tak baik”.
Ingatan kakak ku menyebabkan hati bersarang dengan rasa waswas. Memang betul, remaja sekarang mudah sangat terpengaruh dengan kawan, bila mereka dah rapat maka mereka akan lebih suka mendengar cakap-cakap kawan disbanding ibu bapa. Aku memang sedia maklum dengan hal ini. Lapan tahun pengalam menjadi guru di sekolah menengah menyebabkan aku cukup masak dengan permasalahan remaja. 


Sebagai guru banyak kes yang aku terpaksa berhadapan terutama remaja yang bebas berpeleseran kerana kurangnya pantauan dari ibu bapa. Surat yang diterima aku suakan pada suamiku apabila dia balik dari kerja. Selama seminggu kami berbincang, solat istikharah serta bertanya pandangan rakan-rakan, maka dengan berat hati aku dan suami membuat keputusan untuk menerima tawaran dari Kementerian Pelajaran. Pada hari minggu kami pulang ke Kelantan. Sekali lagi aku datang ke Maahad Muhaamadi P, tapi bukan lagi dengan perasaan gembira, kedatangan aku penuh dengan kesedihan kerana ketidakpastian bila lagi aku akan singah di tempat yang banyak berjasa pada diriku.

Bertemu dan Berpisah Kerana Allah
 Anis Najwa saat di sampaikan berita bahawa aku dan suami akan membawanya bersekolah di SBPI, menyuarakan rasa sedih kerana terpaksa meninggalkan rakan-rakan sekelas dan juga kawan-kawan di asrama yang sudah semakin akrab. Bukan itu sahaja, sudah ada beberapa guru yang baik denganya kerana mereka mengenali diriku, kerana kebanyakan mereka juga sebelum ini adalah bekas guruku sebelum ini. 


Sewaktu singgah di kelas, aku sempat bertemu dengan guru kelas Anis Najwa yang juga bekas guru yang mengajarku pelajaran Tauhid iaitu Ustazah Radhiah. “ Anti nak bawa dia semula ke Kuala Lumpur? Tak menyesal ke? Bukan senang nak masuk sekolah ni, lagipun pembelajaran dah tak sama” kata Ustazah Radhiah. Aku cuba memberikan alasan sebaik mungkin pada Ustazah Radiah. “Bukan saya tak suka atau tak rasa menyesal Ustazah, tapi saya terpaksa sebab susah saya nak ulangalik menjengok Anis. Lagipun SBPI itu asrama yang mempunyai aliran agama, orientasinya pun berbeza dengan asrama penuh yang biasa. Harap-harap apa yang saya buat ini memberi kebaikan dan hikmah pada Anis” Ujarku pada Ustazah Radiah.

Bersambung...
Ummu Ieman Ihsan

No comments:

Post a Comment