Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, January 29, 2012

Menerima Seadanya...

Pernahkah kalian mengalami atau pernahkah sesorang berkongsi cerita mereka tentang perihal permasalahan ini….Jika orang tidak suka pada kita, apa yang kita buat, apa yang kita kata akan semuanya tidak betul dimata mereka. Hingga adakala kita terfikir apa silap kita? Apa lagi cara yang boleh kita guna demi untuk menambat hati mereka? Adakala apa yang orang kata dan kita kata sama, tetapi mengapa kita yang dicela? Itulah hakikat kehidupan yang yang perlu kita terima, bahawa manusia ini punya perspektif dan pandangan yang berbeza. Setiap orang ada pendirian sendiri serta citarasa yang berbeza, seperti duit syiling keduanya mempunyai perbezaan jadi bagaimana sesorang itu berpandangan adalah berdasarkan apa yang mereka lihat. Kita tidak boleh memaksa orang lain berfikiran atau bersetuju dengan pendapat atau pendangan kita. Apa yang boleh kita lakukan adalah muhasabah diri sendiri serta tidak berburuk sangka serta berbuat sesuatu dengan ikhlas tanpa mengharapkan pujian atau pengiktirafan. Baik kita atau sesiapa sahaja, nadai ada kekurangan, terimalah seadanya..Biarlah segala yang dilakukan itu diserah kepada Allah. Jadilah diri dan jiwa yang kental…tidak bangga dengan pujian, tidak terhina dengan kejian. Kita berharap hanya kepadaNya. 

No comments:

Post a Comment