Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, January 25, 2012

JAMINAN SEBUAH KEHIDUPAN

Ramai orang mencari jaminan sebuah kehidupan dengan mencari harta sebanyak mungkin dengan harapan harta itu bakal menjadi penyelamat diri. Ada juga yang mencari jaminana kehidupan dengan mendapatkan kuasa, kerana percaya bila ada kuasa diri akan terjamin. Ada juga yang merasa diri yang gagah dan berpengaruh boleh member jaminan kehidupan dengan memeras orang yang lemah. Ternyata ramai yang tersasar dari memahami erti sebenar jaminan sebuah kehidupan. Sepatutnya jaminan hidup bukan kerana duit yang banyak, harta yang mengunung atau pangkat yang hebat. Tetapi jaminan sebenar adalah mati dalam keimanan, terhindar dari api neraka dan masuk ke syurga.

Oleh itu, kita perlu mencari jaminan dengan Allah. Bagaimana caranya? Iaitu dengan menjadikan duit, harta kekayaan, pangkat, atau segala yang ada pada diri kita sebagai wasilah untuk mencapai matlamat yang syarie atau ‘mardhaatillah’. Inilah yang dikatakan kejayaan yang sebenar dalam mengapai jaminan kehidupan baik di dunia mahupun di akhirat. Dengan kata lain kita perlu taat perintah Allah dan mengikuti sunnah Rasulullah maka sejauh itulah kejayaan kita. 

Realiti dan kefahaman sebenar tentang jaminan kehidupan bukanlah terletak pada banyaknya harta yang dimiliki, lihatlah betapa sejarah telah membuktikan dimana Qarun binasa dengan hartanya, juga tiada pada pangkat kerana Haman sendiri binasa bersama pangkatnya. Ia juga tidak pada miliki kerajaan, lihat sendiri Firaun binasa dengan kerajaannya, pun jaminan kehidupan tidak pada teknologi, kerana Kaum Aad dan Thamud sudah binasa walaupun punyai teknologi tinggi. Banyak sudah ibrah yang ada dalam Al Quran yang kita boleh perhati dan ambilnya sebagai iktibar dalam mencorakkan kekayaan atau juga kejayaan bagi menjamin kehidupan di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment