Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, May 22, 2012

Remaja oh Remaja



Remaja seringkali terkesima bila menyebut tentang perasaan cinta. Saat ini yang dikatakan oleh Hall sebagai "saat storm and stress". Remaja lebih suka melayan perasaan mereka, cepat sensitif dengan keadaan sekeliling, mudah terasa dengan percakapan serta inign diberi perhatian. 

Remaja begitu complex dan adakala sukar unutk difahamai, apalagi mereka sering dibuai dengna fnatasi dan tercari-cari identiti diri. Kerana demikian mereka akan mencuba ppebagai perkara yang dirasakan betul oleh pemikiran.

Remaja tingkahlakunya sering tidak terarah kerana mudah dipengaruhi rakan sebaya, sukakan perhatian mereka. Apalagi jika terasa ada yang meminati diri maka hatinya cepat berbunga. Tangannya terus menghulur tanpa mengira keihlasan, tanpa mengira akhlak yang perlu dibela dan maruah yang perlu dijaga.


Remaja ada ketikanya lebih percaya orang lain dari ibu bapanya. Mereka tidak suka ditegur, tidak mahu diatur kerana mereka percaya pada haluan sendiri. Mereka ingin merealisasikan impian sanubari tidak peduli dengan risiko.


Remaja oh remaja
Masa yang amat kritikal buat dirimu dan juga ibu bapa. Namun jika baik cara didikannya, engkau akan lahir menjadi manusia cemerlang, jika tidak kena pada gayanya engkau akan kecundang di pertengahan jalan. 
Remaja, dunia ini hiburan sementara, jika kalian leka maka kalian akan ketinggalan. Oleh itu kejarlah cita-cita murni mu. Bekalkan diri dengan iman dan taqwa. Jadilah dirimu contoh teladan buat semua. Kerana engkau penyambung generasi, pewaris kami.

Nukilan 
Ummu Ieman Ihsan 

No comments:

Post a Comment