Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, May 20, 2012



Salam Ukhwah,

Lama rasanya tidak berkongsi diruangan ini, masa dan tanggungjawab yang hakiki menghambat diri hingga tiada kesempatan untuk mengisi sesuatu yang manfaat sebagai perkongsian bersama. Apapun selama tempoh tersebut banyqak perkara dan pengalaman yang dijana hasil dari pengalaman. Selama beberapa hari dibumi Turki perkara yang inign dikongsi adalah tentang betapa nikmat yang Allah beri kepada rakyatnya yang memiliki iklim yang baik (tidak terlalu panas/terlalu sejuk) sesuai dengan iklim Meditranenan. Buminya juga subur hingga memungkinkan pelbagai tumbuhan hidup subur.

Rahmat Allah maha besar unutk mereka di saat umat lain terseksa dengan kemarau dan kebulurna, dihimpit perang saudara yang berterusan, huru hara yang berpanjangan. Namun bumi Turki ternayta menjadi tumpuan dan kunjungan serata manusia dari pelbagai negara. Keindahan alamnya tidak dinafikan, namun apa yang amat dikesali biarpun masjidnya megah berdiri namun tidak ramai anak muda yang berkunjung, yang ada hanya orang-orang tua, Itupun hanya ada beberapa orang sahaja.

Masjid indah dibiar sepi. Alasan unutk memelihara khazanah tinggalan lama tidak boleh diterima pakai, masjid bukan sekadar untuk tatapan pelancong namun ia untuk diimarahkan. Iap erlu dihudpkan dengan pelbagai program dakwah unutk menarik anak-anak muda serta masyarakat Turki amnya yang lebeh cenderung kepada gaya hidup yang secular. Berada di Turki adakala seperti berada ditengah kota Paris apabila melihat gaya sebahagian mereka.


Saat azan berkumandang tiada siapa yang berluru dan bersegera unutk ke masjid, walhal masjid hanya beberapal angkah sahaja. Melihat kepada kisah-kisah sejarahnya yang berlaku kepada umat terdahulu yang telah menempa kejayaan dalam pelbagai hal, namun Allah timpakan bala, yang tinggal hanya runtuhan bangunan yang menjadi kesan tinggalan supaya manusia mengambil iktibar dariNya. Saat diri melihat semua itu, terasa dekat dengan ayat-ayat surah Ar Rahman yang berkali-kali diulang-ulang supaya manusia insaf dan mengambil iktibar darinya. Firman Allah bermaksud: Maka nimat Tuhanmu yang mana yang kamu hendak nafikan/dustakan"(Ar-Rahman:13).

Insaf dengan memerhati segala yang ada dimuka bumi mengajak diri unutk bersyukur dengan nikmat iman dan hidayah dariNya. Moga ummat Islam menyedari betapa pemberina Allah itu perlu disyukuri... Allah berfirman: " Apabila Kiamat pun berlaku, kejadian Kiamat itu tidak dapat dinafikan lagi.. (al-Waqiah: 1-2)

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment