Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, February 21, 2016

Pengurusan Stres

Bismillah,

Tajuk kaunselnig kelompok yang dikendalikan semalam adalah Pengurusan Stres. Rata-rata ahli teruja dengan topik berkenaan. Bahkan semua ahli sentiasa berdepan dengan pelbagai faktor yang membawa kepada tekanan.

Punca tekanan tidak hanya disebabkan oleh persekitaran kerja di pejabat, masalah rumahtangga, hubungan dengan rakan bahkan tekanan juga berpunca dari emosi yang tidak stabil.

Ramai yang menganggap isu stres sebagai perkara remeh, namun hakikatnya stres yang kerap berlaku tanpa kawalan akan mengakibatkan risiko penyakit kronik seperti darah tinggi.

Bagi mengawal tekanan ada banyak cara yang boleh dilakukan. Hakikatnya masalah sentiasa ada. Cabaran akan sentiasa hadir. Ia hanya bagaimana kita menangan semua itu agar tidak terjadi tekanan yang membawa kepada keadaan yang lebih kronik.

Bagi mengawal tekanan kita perlu banyak meletakkan kesabaran dalam diri di samping perlu banyak mencari solusi kepada masalah dengan cara yang berhemah. Tekanan boleh dikurangkan dengan berkongsi masalah yang berkait teknikal bagi memastikan masalah dapat diselesaikan.

Jika tekanan yang berkait masalah yang sukar dan lambat diselesaikan, cara terbaik mengurangkan tekanan adalah secara spiritual. Mendekatkan diri kepada Allah dengan cara berzikir, solat adalah cara terbaik merawat tekanan. Bahkan ia mampu menjadikan individu tenang dalam berdepan segala masalah.

Pengurusan stres yang berkesan membantu individu untuk melihat masalah dan bertindak dengan cara yang lebih baik.

Wallhuaalam.

No comments:

Post a Comment