Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, June 12, 2012

Apa Yang Kita Suka

Setiap orang ada kegemaran dan kesukaan tersendiri, namun perlu diingat tidak semua perkara yang kita suka orang akan suka. Manakala apa yang kita suka juga belum tentu mendatangkan kebaikan terhadap diri dan orang lain. Contoh, suka tengok perkara hiburan, maka masa kita akan terbuang secara sia-sia. Suka membeli belah tanpa ada keperluan, maka kita membazirkan wang dan mensia-siakan wang ringgt yang ada.

Ada banyak perkara suka akhirnya memberi manfaat dan kebaikan jika perkara yang kita suka disalurkan dengan cara yang betul. Perkara yang kita suka adakala boleh menghasilkan dan menjana kewangan. Namun ada juga perkara yang kita suka membazirkan wang ringgit, masa dan tenaga. Begitu juga jika diri cenderung melakukan semata-mata apa yang orang lain suka hingga menyebabkan kita sengsara, maka dalah hal ini perlu ada pertimbangan dan ada balance antaranya. Apa yang orang suka kita tidak suka akan menjerat diri kita.


Kesimpulannya,  hati-hati dalam berbuat apa yang kita suka dibimbangi boleh mendatangkan duka. 

No comments:

Post a Comment