Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, December 19, 2012

Dairi Seorang Penulis : Menjana Idea Menulis


Seringkali saya mengatakan apabila mahu menulis akan ada banyak cabarannya. Salah satunya adalah bila kita mahu menulis tetapi kekeringan idea. Idea seperti tidak dapat dikeluarkan untuk menulis biasanya berkait dengan emosi atau fikiran kita yang mungkin terganggu dengan sesuatu hal. Saya juga pernah begitu, tetapi adakalanya juga apabila kita dalam keadaan tertekan atau bersedih idea boleh juga datang mencurah. Maka tidak dapat tidak saat idea tidak mahu datang maka inilah ketikanya kita perlu mennambahkan lagi ilmu dengan membaca. membaca adalah satu perkara yang wajib bagi yang mahu menjadi penulis. 

Jika kita malas membaca dan menggali ilmu maka idea kadangkala susuh untuk diterjemahkan dalam bentuk penulisan. ramai yang kononnya mempunyai idea pelbagai, tetapi mempunyai kesukaran untuk diterjemah dalam bentuk penulisan. Bahkan ada yang sudah menulis pelbagai perkara tetapi sering tidak berkesudahan, ini kerana diri adakala mempunyai mood tersendiri, bahkan adajuga datang sifat malas, ketika itu kita memberi alasan pelbagai untuk tidak siap menulis. 

Tips paling mudah bagi memastikan kita sentiasa dapat menjana idea berterusan bukan semata-mata membaca, kita perlu juga memohon kepada Allah agar diberikan ilum dan ilham. Kita perlu sentiasa bersyukur kepada Allah atas anugerah ilmu dan pengetahuan kepada kita. Semuanya adalah milik Allah yang dipinjamkan kepada kita. Oleh itu banyakkan soalt taubat serta beristikharah agar idea menulis akan dapat diperoleh. Untuk menjadi penulis perlu berani dan percaya bahawa apa yang kita tulis itu walaupun mungkin tidak sehebat orang lain tetapi setidaknya kita telah memulakan langkah unutk menjadi penulis.
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment