Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, November 18, 2013

Mengapa Melayu mudah sesat- TV Hijrah

Bismillah.

Bagi memahami Islan asasnya adalah aqidah. Kerangka aqidah itu jelas halal dan haramnya, sesat dan menyesatkan. Sebagai contoh amalan syiah sendiri tidak boleh menerima bidaah dan amalan yang sesat. Begitu juga adanya fahaman moden yang membawa mesej fahaman agama itu kolot dan menghalang kemodenan.

Inilah yang membawa pengaruh tidak sihat kepada umat Islam hari ini. Pada zaman ini ada yang juga anti hadis. Inilah mereka yang tergolong sebaga orang yang sesat. Mereka ini hanya percaya kepada Al Quran sahaja. ia muncu sejak zaman Umar bin Abdul Aziz lagi. Ia juga berlaku pada zaman Imam Syafie. Bagaimana kita perlu ikut dengan Sunnah Nabi. Orang yang menolak Sunnah maka mereka ini menolak al Quran.

Apabila kita tidak memahami nas secara keseluruhan maka ia membawa kepada kesesatan. Sejak zaman Nabi juga ada penyelewengan dan agama sesat. Sebab-sebab ikhtilaf itu pada zaman Nabi, sahabat boleh merujuk kepada Nabi. Nabi menyebut; " Bertaqwa kepada Allah, dengar dan taat,  sesunghunya siapa dikalangan kamu hidup dengan panjang di sana akan terdapat pertelingkahan yang banyak, maka berpegang teguhlah kepada sunnahku, dan khulafa ar Rasyidin.....

Jika dikaji konteks ajaran sesat di mana kita perlu kembali kepada ahli sunnah wal jamaah. Kefahaman yang menggangu-gugat ini dapat dibasmi dengan kembali kepada Ahli sunnah wal jamaah.

Perkongsian Dr Zukifli dan Dr Ashrf


No comments:

Post a Comment