Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, November 18, 2013

Peranan pendidik


Bismillah,

5 peranan yang perlu dimainkan oleh pendidik bagi memastikan kecemerlangan dan kegemilangan ummah adalah:

MUDARRIS
ÒMengajar ataupun pengajaran.
ÒBertanggunjawab menyampaikan ilmu yang ada padanya kepada pelajarnya yang boeh membina pemikiran, rohani, jasmani,emosi dan juga sosial.

ÒApa yang diketahuinya hendaklah disampaikan kerana kerja pengajaran adalah sebahagian daripada amal soleh.

MUAALIM
ÒMengajar atau menyampaikan limu kepada orang lain dan mengamalkan apa yang disampaikan di samping berusaha menambah ilmu pengetahuan.
ÒMempunyai rasa belas kasihan kepada pelajar dan menganggap mereka seperti anak sendiri.
ÒMengajar kerana Allah dan bukannya kerana ganjaran dan tidak mengharapkan balasan daripada pelajar.

MURABBI
ÒMurabbi bermaksud memperbaiki, memimpin dan mentadbir.
ÒSentiasa menyayangi pelajar dan menasihati dan membimbing dalam pembentukan syahsiyah mereka.
ÒMenjadi kaunselor dan penyebar nilai budaya yang elok dan menjadi contoh kepada pelajar.

MUADDIB
ÒMendidik ke arah memperelokkan lagi akhlak pelajar.
ÒBertanggungjawab dan melaksanakan pendidikan peradaban dalam pengertian yang luas dan mendalam terhadap peribadi dan kehidupan pelajar
ÒMemberi ilmu dan mendidik mereka dalam akhlak dan adab yang baik. 
MURABBI
ÒMembawa kepada jalan hidup yang benar dan betul dengan nilai dan sikap yang benar dan berperanan sebagai hamba Allah dan khalifahNya dimuka bumi.
ÒMempunyai tingkah laku baik dan terpuji, bersih dari akhlah tercela, tidak taasub atau fanatik, zuhud pada amalan dan perbuatan dan mempunyai tokoh kepimpinan.
ÒAlim dari segenap perkara atau disiplin ilmu, menyimpan atau menutup keaiban pelajar-pelajarnya dan pengajaran terkesan di dalam hati pelajar.

No comments:

Post a Comment