Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, May 5, 2015

Kewajipan Solat



Bismillah

Maksud hadith:
Beza antara orang yang beriman dan munafik dan kufur adalah yang mendirikan solat. 
-Riwayat Tarmizi.

Berdasarkan hadith di atas solat merupakan kewajipan kepada setiap  individu Muslim. Dengan kata lain, Islam tidak hanya pada nama. Islam adalah menjalankan setiap kewajipan yang telah termaktub dalam rukun Iman dan rukun Islam yang ada.

Beza individu yang munafik dan kufur adalah pada solatnya. Oleh itu jagalah solat. Ia juga merupakan amalan utama yang akan ditimbang di akhirat nanti. Solat adalah penentu sama ada individu akan masuk syurga atau neraka.

Individu yang menjaga solat adalah insan yang sentiasa mengingati Allah. Sebagaimana peringatan Allah dalam hadith yang lain, "Jagalah Allah, Allah Menjagamu" 


Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment