Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, July 30, 2015

Bisnes dan gaya hidup



Bismillah,

Jumaat yang barakah,

Berniaga adalah satu cara untuk menjadi kaya raya jika ia berhasil. Berniaga juga jika tidak kena gaya membawa sengsara. Maka berniaga menjadi sunnah dan barakah bila tahu caranya. Ramai yang sering menempelak dengan kata-kata, jangan jadi kaya nanti lupa diri dan sombong.

Individu yang sombong bukan salah kekayaan. Ia salah mereka yang tidak faham istilah kaya dan siapa milik kekayaan yang sebenar. Insan yang betul-betul kaya adalah yang tahu setiap rezeki dan keuntungan bisnes adalah dari Allah.

Insan yang tahu bersyukur tidak akan riak dan sombong dengan kekayaan dunia. Allah boleh mengambilnya dengan sekelip mata. Iktibar ini perlu kita ambil dari surah Al Kahfi yang menceritakan kisah sahabat yang mempunyai kebun.

Berdasarkan kisah ini kita dapat pengajaran bahawa manusia yang berjaya sering merasakan ia dari hasil usahanya sendiri serta menidakkan rezeki pemberian Allah. Apabila Allah menarik semuanya barulah diri merasa sesal.

Maka bila kita kaya, pastikanlah bagaimana kita menggunakan kekayaan itu, ke mana ia disalurkan. Bagaimama hasil kekayaan itu dapat dimanfaatkan. Orang kaya yang zuhud, semakin kaya semakin ia tunduk dan mengakui ke-esaan tuhannya. Sebaliknya orang yang bongkak dan sombong akan lupa diri.

Hari ini kitaboleh memilih untuk menjadi ahli bisnes yang sentiasa bersyukur dengan setiap pemberian Allah. Ia boleh diterjemahkan dengan berinfaq pada fakir miskin serta memanfaatkan harta ke jalan Allah serta tidak membazir dan boros dalam berbelanja. Gaya hidup Islam perlu diteladnai agar kita menjadi insan yang kaya dunia akhirat.

Tirulah gaya hidup sahabat seperti Saidina Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf dan ramai lagi Ikon Usahawan Islam yang telah mempamerkan apa ertinya menjadi orang kaya.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment