Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, July 7, 2015

Ciri-ciri orang yang bijaksana



Bismillah,

Sesuatu yang sangat sinonim dengan hidup kita adalah masa dan usia. Masa adalah sesuatu yang kita ketahui bila berlalu ia tidak akan kembali. Ia penting dalam memastikan apa yang kita manfaatkan bagi mengisi usia kita semenjak kecil hingga kita dewasa.

Perhatikan ramai yang bila usianya meningkat namun sikap dan perangai masih seperti gaya hidup semasa muda. Kenapa demikian? Ini kerana usia yang semakin meningkat adakala tidak dirasai dek kerana terasa diri masih muda.

Usia sangat signifikan dalam menentuka apa yang telah kita raih dalam kehidupan. Hingga ada yang membuat satu rumusan bahawa jika di usia 50-60 ia masa kita mengecap kejayaan hasil dari usaha semasa muda. Ia dikira masa untuk individu berpencen dari segala urusan pekerjaan dan lebih menumpukan kepada kehidupan menuju dunia abadi.

Sahabat pernah ditanyakan, siapakah orang yang bijaksana? Lalu kata Rasulullah, orang yang bijkasana adalah orang yang mengingati mati.

Ini ternyata benar, orang yang mengingati mati akan lebih banyak menghisab amalan diri dan memuhasabah diri sendiri. Mereka ini amat mengerti bahawa hidup di akhirat adalah hidup yang sebenarnya, ia hakikat bahawa dunia ini pentas yang sementara.

Lalu apa ada pada masa dan usia? Ia adalah petanda untuk kita tahu saat berangkat kian hampir pada penamatnya. Masa hampir tamat. Kita akan berangkat meningglkan pelabuhan menuju akhirat yang abadi. Maka Allah bersumpah " Demi Masa" manusia itu berada dalam kerugian!.

Benar sekali. kita sering lalai dan lupa bahawa dunia kata pergi, kubur kara mari!
Persoalannya? Bersediakah kita?

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment