Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, August 4, 2015

Hadiah Hari Lahir

Bismillah,

Hari Jadi, Hari Lahir, Hari Ulangtahun, Birthday bahkan banyak perkataan bagi mengambarkan tarikh istimewa dalam kehidupan. Dalam Islam sendiri tiada sambutan seumpama itu diajar oleh Rasulullah. Jika adapun Rasulullah mengenang insan yang telah pergi dengan memberi hadiah daging sembelihan. Ia ada dalam hadith yang diriwayat oleh Aishah bila Rasululah tidak lupa mengagihkan makanan kepada saudara Khadijah.

Namun kita sudah terbiasa dengan mengingati hari kelahiran. Secara logik ia bagi mengenang dan menghargai namun jangan sampai ia menjadi satu pembaziran atau keterpaksaan. Tarikh kelahiran Tahun Masehi saya dan anak sulong Anis Najwa hanya berbeza dua hari, sapa pada Julai dan beliau pada Ogos. Bahkan saya berkongsi tarikh kelahiran yang sama dengan anak buah. Manakala anak yang sulong berkongsi tarikh dengan sepupunya.

Tiada sambutan yang dibuat, bahkan saya maklumkan pada suami, tidak perlu memberikan hadiah jika tidak mampu. Cukuplah sekadar ucapan dan doa tanda ingatan bahawa usia saya sudah meningkat. Semalam Anis menghulurkan hasil patchwork beliau kepada saya sebagai hadiah hari lahir. Pada saya ia amat bermakna. Ia bukan pada harga, tetapi pada ingatan.

Saya juga tidak lupa sebelum ini membelikan beliau hadiah, Ia agak sukar membelikan hadiah hari lahir sekarang ini berbanding sewaktu mereka kecil. Ini kerana mereka sudah milik citarasa tersendiri. Namun apa jua yang diberi pasti dihargai.

Hikmah dari hari kelahiran itu perlu diambil peduli dibanding hadiah. Ia masa untuk kita muhsabah amalan dan ibadat sepanjang tahun. Adakah lebih baik atau sebaliknya. Ia juga masa untuk merenung kembali bagaimana kita menggunakan nikmat yang diberi Allah serta berfikir masa yang akan datang bagaimana mahu dipenuhi? Berapa lama masa berbaki hanya Dia yang Maha Mengetahui, namun sebagai hamba kita perlu siap siaga, mempersediakan diri untuk dihari muka yang tiada dapat membantu melainkan amal soleh.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment