Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, May 8, 2016

Membudayakan Berfikir

Membudayakan Berfikir
=======++++======
Budaya Berfikir, berapa ramai dikalangan kita yang mempraktikkannya?
Hakikatnya tidak ramai yang mahu berfikir. Manusia cenderung melakukan sesuatu yang mudah kerana itu berfikir dilihat susah.
Maka tidak pelik jika di pawagam cerita hantu, komedi atau cinta lebih digemari berbanding cerita masyarakat yang sarat dengan mesej.
Memetik kata-kata Henry Ford dalam buku Maximum Influence;
" Thinking is the hardest work there is, which probably the reason why so few engage in it"
Ayat-ayat al Al Quran juga banyak mengingatkan kita semua, contoh ;
akhir ayat 219, 266, surah al Baqarah '.....supaya kamu berfikir' 
surah Al Imran ayat 7 '... melainkan orang-orang yang berfikir'
surah Al An'aam: 32 dan 50 '...tidakkah kamu mahu berfikir'
surah Yunus ayat 24 '... bagi kaum yang mahu berfikir'
Gesaan untuk berfikir ini teramat banyak. Soalnya kenapa penting sangat aktiviti berfikir? 
Hakikatnya ramai dikalangan kita menidakkan potensi akal yang Allah anugerahkan bagi berfikir. 
Berfikir mampu membantu kita menyelesaikan masalah.
Berfikir membantu kita memperoleh idea baru.
Membudayakan berfikir membantu kita untuk bersaing di peringkat global. Individu yang menpraktikkan budaya berfikir akan dapat:
1) kemahiran memimpin
2) menambah pengetahuan
3) kemahiran dwibahasa
4) menjaga akhlak
5) meningkatkan kerohanian
6) mendamaikan emosi
Kesimpulannya, 'Berfikir'...
memberi peluang untuk kita muhasabah.
Merehatkan kita dari lelah kesibukan dunia.
Mendekatkan diri pada Khaliq yang Maha Kuasa.
Mencelikkan hati dan jiwa agar mensyukuri nikmat Ilahi.
Wallahuaalam
Dr Sakinah Salleh
29 Rejab 1437H

No comments:

Post a Comment