Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, June 16, 2014

Poligami : Bila anak berbicara


Bismillah,

Hari minggu yang lepas kami sekeluarga mengambil peluang membawa anak-anak ke program perkelahan Sahabat Yayasan Peramah. Sehari masa berlalu terasa amat singkat. Dalam perjalanan pulang saya berkongsi kisah anak-anak yang menerima impak dari kesan perceraian ibu bapa. Tiba-tiba si kakak mencelah:
" Ummi, 2 orang roomate kakak ayah mereka berpoligami". Lalu saya bertanya, " Bagaimana dengan keperluan mereka, cukupkah?"



" Mereka tinggal di rumah flat, tepi bapanya akan pastikan keperluan pelajarannya".
Lalu tiba-tiba Iman menjawab: " Tak paya la ummi, faraid nanti".
Kak Ngah lalu bertanya sekadar menduga si adik: " Faraid tu apa Man?"
Iman senyum sahaja.
Saya lalu menjawab: "Boleh je jika Baba nak poligami tiada masalah bab faraid, nanti kita declare la dulu harta sepencarian. Suami saya yang dari tadi diam lalu menjawab secara berseloroh: " Ok tu Iman dah dapat basikal, kucing tu semua jadi bahagian Iman".
Kak Ngah " Okey juga tu K.Ngah dapat rumah" Laju Si Ain menjawab.
Secara spontan kami semua ketawa dengan riang ria.

Moral of the story
Anak-anak sudah faham tentang poligmi, bahkan mereka juga amat arif tentang terpaksa berkongsi dan konsep pembahagian harta.
Jika ia difahami poligami menjadi mudah.  

No comments:

Post a Comment