Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, September 9, 2014

Anak-anak dan peperiksaan

Bismillah,

Esok hari penting buat Iman. Dia jarang sekali bercerita tentang peperiksaan. Hari ini demamnya sudah kebah, hanya batuk sahaja masih belum pulih. Beberapa hari lepas sewaktu deman panasnya memuncak saya dapat rasakan dia stress dengan peperiksaan. Lalu saya usap kepalanya sambil berkatakan padanya" berapa A Iman akan peroleh dalam UPSR nanti tidak penting sebab Iman akan masuk sekolah tahfiz"
Mata Iman bergenang kesedihan. Tidak tahu apa yang ada dalam fikirannya.
Malam tadi di meja makan Iman bersuara:
Ummi masuk SAMBEST boleh tak? 
Ummi : Boleh. Ada tahfiz tak? 
Iman: Ada, 
Ummi: Ok. Boleh je Iman mahu masuk sekolah tu, lepas ni kena study untuk exam sekolah agama pula.

Iman diam membisu.Dalam hati terfikir, rupanya dia risau sekolah mana dia akan masuk bila tingkatan satu nanti. Maklum Umminya asyik sebut sekolah tahfiz dan Iman tidak mahu berpisah dengan rakan-rakan sekelas. Anak-anak ada cita cita dan impian tersendiri yang adakala disimpan di sudut hati. 
Ingatlah wahai anak, dunia sekadar alat mencapai tujuan akhirat dan redha Allah. Kita sekadar merancang namun Allah adah sebaik-baik perancang.
Ya Allah berikan Iman Ihsan kejayaan dunia dan akhirat. 
Ameen.

No comments:

Post a Comment