Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, September 7, 2014

Di sini lahirnya sebuah cinta



Bismillah,

Lagu Warisan dendangan Allahyarham Sudirman menjadi tema hari kemerdekaan tahun ini. Liriknya amat menyentuh hati. Satu ketika saya pernah menjadikan lagu tema untuk satu program motivasi. Ternyata hadirin amat terpanggil dengan alunannya. Semalam anak saya di asrama menelefon bertanyakan bagaimana mahu menulis karangan dengan tajuk " Di sini lahrinya sebuah cinta"?. Maka ia pasti pelbagai jawapan yang boleh diberikan.

Sebagai anak bangsa yang sayangkan negaranya pasti ada sebab yang celas kenapa lahirnya cinta pada bumi bertuah ini? Sudah pasti ia kerana di sini tanah tumpah darah, ia tempat kelahiran, tempat dibesarkan dan disini kita merintis kehidupan.

Nun jauh di sudut hati persoalan ni banyak membangkitkan pada kisah silam. Kisah bagaimana kehidupan ini bermula dan bagaimana ia sekarang ini. Di sini lahirnya sebuah cinta banyak membawa pada kisah silam yang penuh dengan cabaran. Ia manis untuk dikenang kerana dari situ pengalaman dan kematangan dikutip. Ia menjadi universiti buat diri dalam menimba ilmu kehidupan. Ia tidak mampu dituliskan namun ia tersimpul kukuh bersama kecintaan, bersemadi nun di lubuk perasaan bahawa kecintaan kepada tanah air ini tiada galang ganti. Menjadi tempat bersemai kasih mana mungkin ia terhakis dari ingatan.

Sungguh benar... di sini lahirnya sebuah cinta.
Abadi
Sejati

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment