Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, September 20, 2014

Merancang kematian


Bismillah,

Ramai yang merancang kehidupan dunia tetapi gagal merancang kehidupan akhirat. walhal akhirat adalah kehidupan hakiki. Insan yang cerdik adalah yang senitasa mengingati mati. Mernacang kematian itu sudah pasti akan memberi kita satu peluang untuk menuju dunia abadi dengan tenang. Lalu bagaimana merancang kematian?

Rasulullah berpesan apabila matinya anak Adam maka 3 perkara yang ditinggalkan iaitu; anak yang soleh, sedekah jariah, dan ilmu yang manfaat.

Bagi merancang kematian maka 3 perkara ini perlu diambil kira. Mendidik anak soleh yang bakal mengurus kematian kita adalah satu kemestian. Bila kita meninggal biarlah anak-anak yang memandi dan menguruskan jenazah kita. Bila kita telah tiada anak-anak bakal menjadi penyambung amal kebajikan yang mendoakan kebaikan buat kita di alam barzah. Anak yang soleh akan mengursukan harta dan apa jua peninggalan dengan sebaik mungkin.

Perkara yang kedua adalah sedekah jariah. Sebaik-baik sedekah adalah sewaktu kita tiada. Jika kita dikurinakan kekayaan maka banyakkanlah sedekah dan derma kepada yang memerlukan. Ramai yang kaya raya tetapi tiada sikap dermawan. Alangkah rugi kerana apa yang kita miliki yang hakiki adahal apa yang kita beri. Itulah milik yang hakiki. Pemberian yang ikhlas besar pahalanya disisi Allah.

Terakhir bagi merancang kematian kita perlu menjadi insan yang berilmu dan memanfaatkan ilmu tersebut. Ilmu yang baik mampu memberi manfaat kepada orang lain. Ilmu yang dikongsi ibara menanam buah, hasilnya akan diperoleh oleh orang lain walau si penanam sudah tiada.

Merancang kematian juga pastinya perlu mengamalkan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang. Amal makruf nahi mungkar sepanjang hayat akan membawa kepada syurga nan abadi.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment