Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, June 22, 2015

Madrasah Ramadan

Bismillah,

Allah telah berfirman dalam Al Quran bagaimana Nabi Allah Ibrahim a.s memerhati alam hingga baginda memperoleh hidayah. Maka memerhati dan membuat pemerhatian apa yang berlaku disekililing kita akan membawa kita dekat pada Allah.

Berkelana di Kota Singa baru-baru ini antara pemerhatian saya adalah ramainya pekerja yang bekerja sebagai 'cleaner' adalah dari warga emas. Mereka bekerja membersih sampah yang ada di gerai-gerai serta premis-premis berdekatan pasar Geylang Serai. 

Waktu makan disebuah gerai, mereka datang mengutip pinggan mangkuk yang sudah digunakan. Terasa sekat makanan dikerongkong. Saya rasa sangat bersimpati. Terasa bertuahnya diri diberi rezeki oleh Allah untuk menikmati. 

Melihat mereka yang masih bekerja yang memerlukan tenaga dan mencurah keringat, ia mengingatkan saya pada ibu sendiri. Mereka yang seusia ibu saya sepatutnya mengambil masa untuk berehat dan beribadat, tetapi masih perlu bekerja untuk mencari rezeki demi menyara kehidupan.

Ibu saya juga diusia mudanya bekerja keras membesarkan anak-anak. Namun berkat pengorbanan ibu dapat menikmati hasil pengorbanan itu yang mana diusia lanjut beliau tinggal di Pondok, dan mengahbiskan masa untuk beribadat sahaja. Usia begini kesihatan juga sudah tidak mengizinkan, apalagi jika ada anak-anak ia tidak wajar lagi untuk ibu bapa bekerja. Anak-anak pulalah yang perlu menjaga ibu bapa yang telah membesarkan mereka.

Ya Allah murahkan rezeki untuk kami. Berkati perjalanan hidup ini. Panjangkan umur kami selagi mana kami mampu beribadat dan memberi manfaat kepada umat. Amen. 




No comments:

Post a Comment