Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, March 22, 2016

Cabaran Remaja

Bismillah
Di program anjuran Alumni SAMPJ saya diminta berkongsi tajuk di atas. Pada sesi tersebut saya kongsikan kisah Imam Syafie sebagai panduan buat pelajar-pelajar yang sedang berdepan cabaran zaman.
~~~~~~~
Antara kehebatan Imam Syafie:
+ Usia 9 tahun sudah menghafal Al Quran
+ Usia 10 tahun sudah mengembara dan berpisah jauh dengan ibunya bagi menuntut ilmu.
+Menulis menggunakan lidi di tapak tangan dan menggunakan airliur sebagai dakwat, namun mampu mengingati segala ilmu tersebut
+ Menghafal kitab Muawattak karangan Imam Malik di usia tersebut
+ 12-19 tahun banyak menghafal hadith dan syair Arab bagi menguasai Bahasa Arab demi memahami Al Quran dan Hadith
Moral:
~Matlamat yang jelas mahu dicapai pasti akan berjaya jika individu sanggup membuat pengorbanan. Kesusahan hidup bukan alasan.
~Fokus kepada apa yang mahu dicapai serta kreatif dalam mencari solusi.
~Niat dan cita-cita murni adalah untuk manfaat diri dan orang lain serta memperoleh redha Allah.
p/s: kita mungkin tidak sehebat Imam Syafie namun perlu menanam cita-cita menjadi sehebat beliau.

No comments:

Post a Comment