Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, April 27, 2016

"Addabani Rabbi Fa Ahsana Taadibi"

"Addabani Rabbi Fa Ahsana Taadibi"
=========================
Sebagai kaunselor, kemahiran mendengar dan memerhati adalah dua kemahiran yang sangat penting dalam proses kaunseling.
Teknik mendengar ini jika tidak diaplikasikan dalam sesi ia boleh menyebabkan kaunselor gagal membantu klien untuk mengenalpasti masalah.
Inilah yang saya aplikasikan juga dalam kehidupan seharian. Iaitu lebih banyak mendengar dan memerhati. Menjadi 'silent reader' lebih baik bila ada dalam satu-satu kumpulan. Kerana dari situ saya belajar banyak perkara.
Bila semalam saya bergambar dengan Pak Samad ada juga yang kecam konon macam tiada idola lain.... 
Saya membaca buku-buku Pak Samad sejak saya pandai mengenal huruf dan pandai membaca.
Buku-buku karya beliau seperti Salina, termasuk juga karya Hamka, Ahmad Boestaman, Promaedya Anantatuer dan ramai lagi saya khatam sewaktu saya sekolah rendah.
Karya sastera mereka membantu saya hari ini menjadi penulis. Saya ambil mana yang baik. Banyak membaca jambatan ilmu. 
Dari pembacaan itu pula kita 'filter', ambil mana yang baik. Itulah yang para murabbi saya ajar sepanjang saya di "Taman Ilmu dan Budi". 
Bersama Pak Samad semalam saya belajar erti "humble" dan zuhud. 
Cara bagaimana yang terbaik melayani seorang insan adalah bila kita sedar kita ini insan dan bukan berlagak sebagai tuhan menghukum orang lain.
Teringat kertas kerja saya tentang isu Liberalisme untuk Konferen di Makassar bulan hadapan. Boleh tambah isu politik sempit!
Benarlah kata pujangga Arab...
العلم من المهد الي اللهد 
'Belajar dari dalam buaian hingga masuk ke liang lahad'

No comments:

Post a Comment