Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, April 18, 2016

PERANAN IBUBAPA DALAM PENDIDIKAN ANAK-ANAK



PERANAN IBUBAPA DALAM PENDIDIKAN ANAK-ANAK
----------------------------
Kehidupan rumahtangga tiada seri jika tanpa anak-anak. Anak merupakan rezeki Allah swt. Tanggungjawab terhadap anak amat besar tanggungjawabnya kepada ibu bapa. 
Sebagaimana Rasulullah bersabda:
"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (tidak mempersekutukan Allah) tetapi orang tuanya lah yang menjadikan dia seorang yahudi atau nasrani atau majusi. (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Sudah tentu juga ibubapa yang berperanan untuk mencorakkan seorang bayi sehingga menjadi seorang Muslim, Mukmin yang bertaqwa. 
Tidak dinafikan dewasa ini faktor media massa, persekitaran merupakan cabaran bagi sesebuah institusi keluarga yang bervisikan 'baiti jannati' khususnya di sekolah, melalui internet, rakan-rakan, video games,youtube, TV dan lainnya.
Ibubapa mempunyai saham terbesar dalam memberi tarbiyyah kepada anak-anak. Namun ada juga ibu bapa yang sering mengabaikannya. Sedangkan anak-anakadalah suatu aset dan ‘pelaburan' terpenting bagi kehidupan dunia dan akhirat.

Kegagalan merancang pendidikan anak-anak adalah sebuah kegagalan masa depan. Oleh itu bagi merancang pendidikan anak-anak perkara yang perlu diberi perhatian terlebih dahulu adalah AKIDAH, IBADAH dan AKHLAK.
3 perkara ini jika diberi didikan yang betul, anak-anak akan terpelihara dari pengaruh yang ada. Bahkan 3 perkara ini satu perkara mudah untuk diterapkan pada anak-anak, bila ibu baba sendiri menjadi ROLE MODEL. 
Ramai ibubapa mengadu tentang kenakalan anak-anak, masalah moral dan disiplin mereka. Jalan mudah melepaskan diri adalah menyalahkan keadaan. Hakikatnya ibubapa juga perlu berperanan bagi menanganinya. 
Mendidik melalui pemerhatian adalah perkara yang paling cepat dipelajari anak-anak. Dari kecil mereka memerhati tingkahlaku ibu bapa, maka jangan pelik jika anak akan mengikut apa yang kita perbuat. 
Kata pepatah dan peribahasa seperti "bapa borek anak rintik" , " bagai ketam mengajar anak berjalan", " ke mana tumpahnya kuah jika tidak ke nasi". 
Ini jelas kepada kita bahawa budaya Melayu juga menitik beratkan ibubapa mendidik dan menjadi contoh terbaik bagi anak-anak.

Bagi ibubapa yang masih muda, belum terlambat mendidik anak-anak dengan cara hidup Islam yang sebenar. Ibarat melentur buluh ,biarlah dari rebungnya. 
Setiap kebaikan yang kita mahukan, biarlah ia bermula dari diri kita. Maka berbuat baiklah kepada ibu bapa, moga dengan menjadi anak yang soleh kepada ibubapa kita, kita juga memperoleh anak yang soleh.
Amin.
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment