Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, April 18, 2016

Apa ertinya aku menganut Islam

Apa ertinya aku menganut Islam
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hakikatnya ramai dikalangan kita yang Islam keturunan. Maka ada segelintir, Islam hanya pada nama. Berbanding mereka yang mencari kebenaran, mereka ini tidak bersyukur akan nikmat iman. 
Bahkan ada juga yang tidak faham apa ertinya bergelar Muslim. Peranan dakwah dan sebagainya. Dakwah hanya dilihat sebagai tugas agamawan. 
Walhal, setiap kita adalah berperanan sebagai 'daie'. Rasulullah berpesan, "sampaikan dariku walau sepotong ayat". Disini jelas tanggungjawab setiap muslim. (Dalam al Quran ada disebut, Muslimin, Mukminin dan Muhsinin. Topik ini ada penulis kongsikan dalam buku Kompas Jiwa.)
Oleh itu tidak pelik bila kita membaca pelbagai komen negatif tentang isu agama, hukum dan lain. Ada juga yang mengambil remeh soal aqidah dengan slogan kebebasan. 
Sewaktu di universiti dulu dua 'courses' yang wajib diambil bagi membolehkan penulis graduate adalah Compartive Religion 1 & 11. 
Penulis. masih ingat lagi bila nak kena baca bilble. Jenuh juga la, apalagi bila nak jawab exam. Dapat soalan cepumas KBAT pula dari lecturer. Soalan tu masih diingati sampai sekarang.
Semester selepas itu belajar pula pasal kitab-kitab Hindu dan pelbagai lagi yang bukan agama samawi.
Semalam bila penulis mendengar ceramah live dari DZN terdetik juga la dalam hati... "kan best jika dia jadi salah seorang pensyarah yang mengajar comparative religion". 
Moralnya, kita perlu melihat sesuatu perkara yang baik dan kelebihan yang ada pada individu. Bukannya mencari kekurangan. Tidak perlu kita bersikap 'judgemental'. Serahlah kepada Allah.

No comments:

Post a Comment