Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, February 26, 2013

Jalan Sufi ; Tasawuf Harian


Saat programnya bersiaran sudah pasti saya akan tercangak di depan TV tidak mahu 'miss' menandah ilmu. Penceramahnya sangat saya kagumi dengan ilmu dan sifat humblenya. Kali pertama mengenali beliau beberapa tahun lalu bila terlihat buku yang dikarang oleh beliau berkenaan tasawuf. Saat diri tercari-cari cuba memahamii makna tasawuf dan menghayati jalan sufi, maka Allah mempertemukan saya dengan buku tersebut. Sewaktu menunggu flight untuk balik ke Kuala Lumpur saya meninjau-ninjau gerai paeran buku. Bila ternanpak buku tersebut terus saya capai. Sejak itu saya mengikuti ceramah dan perkongsian beliau..

Sesungguhnya kehidupan kita berlingkar dalam perjalanan yang sama jika kita memahami. Tasawuf berkait dengan penjagaan akhlak. Sejak dulu kita telah memperoleh role model dari insan hebat iaitu Rasulullah. Baginda telah menujukkan kita jalan sufi. Ia diperturunkan pula oleh para sahabat. Tidak susah menyusur jalan ini jika diri mahu dan sanggup berubah menjadi lebih baik. Tasawuf harian berkait rapat dengan cara hidup kita. Maka kembali kepada ajaran Islam dan ajaran Rasulullah maka kita berada di landasan tersebut. Menyusur jalan sufi, mencari redha Illahi, moga hidup diberkati dan dirahmati

No comments:

Post a Comment