Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, February 14, 2013

Ciri-ciri Pemimpin (A List of Leadership Qualities)



Antara ciri-ciri Pemimpin (A List of Leadership Qualities):
Takut kepada Tuhan (God Fearing), Adil (Just), Jujur (Honest), Amanah dan Boleh Dipercayai (Trustworthy), Berkata Benar (Truthful), Pegang pada janji (Keeps promises), Mempunyai Integriti (Has Integrity), Menegakkan Kebenaran (Upholds Truth), Pegang pada rahsia (Keeps Secrets), Baik pada ahli keluarga (Good and kind to his family), Mengaku apabila salah (Admits when wrong), Menerima teguran dan pendapat orang lain (Welcomes criticism and opinions) , Tidak suka dipuji atau disanjung (Dislikes compliments), Bertanggungjawab (Responsible), Mempunyai Belas Kasihan (Empathy), Tidak Sombong atau Ego (Not Arrogant and Egoistic), Tidak Membuat Keputusan Emosi (Does not make emotional decisions), Pandai membuat keputusan yg tepat dan betul (Decisive), Namun Berfikir atau kdg2 bermesyuarah utk mengelakkan membuat keputusan yg salah (Thinks carefully or sometimes has discussions to avoid making hasty decisions), Istiqamah (Consistent), Ingatan yg kuat (Great / Strong Memory), Semangat tinggi (Highly Motivated), Positif (Positive Person), Mempunyai prinsip benar yg tegas (Has strong principals), Tidak mudah mengubah fikiran dan keputusan (Not fickle minded), (Mencari Jalan yg Menyenangkan Semua Pihak (Prefers Win-Win Situations), Berani (Bold), Yakin Diri (Confident), Respectful (Menghormati), Respected (Dihormati), Sometimes feared (Ditakuti), Sometimes loved (Dikasihi), Sometimes hated (Dibenci), Sometimes Envied (Dicemburui), Mempunyai Matlamat yg Jelas (Clear Direction), Berkarisma (Charismatic) dan Menjaga Kesihatan Diri (Takes care of own health).

No comments:

Post a Comment