Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, February 14, 2013

Jasa Ibu


Ibu Kita...

1 tahun..dia susukan kita : balasannya, kita menangis sepanjang malam

2 tahun..dia ajar kita berjalan : balasannya, kita tidak lagi endah panggilannya

3 tahun..dia masakkan makanan berkhasiat : balasannya, kita sepahkannya di lantai

4 tahun..dia belikan pensil warna : balasannya, kita conteng seluruh dinding rumah

5 tahun..dia belikan baju yang mahal : balasannya, kita senang mengotorkannya

6 tahun..dia menghantarkan kita ke tadika : balasannya, kita memberontak ‘TAK NAK!’

7 tahun..dia membelikan pelbagai buku : balasannya, kita koyakkannya

8 tahun..dia selalu memeluk kita : kita menjawab ‘RIMAS!’

9 tahun..dia membayar banyak tuisyen : balasannya, kita malas dan bermain-main

10 tahun..dia menjadi ‘driver’ kita : balasannya, kita keluar langsung tanpa terima kasih

11 tahun..dia ikut ke majlis bersama rakan : kita suruhnya duduk jauh dari kita

12 tahun..dia larang kita buat sesuatu yang kurang baik : kita tunggu sehingga dia tiada

15 tahun..dia menunggu kita pulang sekolah : balasannya, kita terus ke bilik dan menguncinya

..dia membayar kos lesen memandu : balasannya, kita selalu keluar seharian

..dia hadiahkan ‘handphone’ : balasannya, kita sibuk menelefon rakan-rakan

..dia doakan kita lulus peperiksaan : balasannya, kita meraikan dengan kawan

..dia hantar kita ke asrama : balasannya, kita minta diturunkan jauh kerana malu pada rakan

20 tahun..dia bertanya tentang aktiviti harian kita : balasannya, kita anggap dia penyibuk

25 tahun..dia cadangkan kita kerja : balasannya, kita jawab ‘saya lebih tahu masa depan saya’

..dia cadangkan pasangan hidup: balasannya, kita soal ‘saya ke mak yang nak kahwin?’

..dia ingin bertemu dan berbincang dengan pasangan kita : kita anggap merosakkan plan kita

..dia cerita tentang makanan kegemaran : balasannya, kita kata ‘saya dah tak suka lagi’

..dia belikan hadiah kegemaran kita dulu : balasannya, kita hadiahkan kepada orang

...dia bantu belanja perkahwinan kita : balasannya, kita berpindah ke rumah baru

30 tahun..dia nasihati cara menjaga anak : balasannya, kita tolak ‘sekarang zaman dah berubah’

31 tahun..dia beritahu jemputan saudara mara : balasannya, kita ceritakan kesibukan kerja kita

32 tahun..dia mula sakit-sakit : balasannya, kita suruhnya berjumpa doktor sendiri

33 tahun..dia ingin tinggal bersama : balasannya, kita beri alasan rumah sempit

34 tahun..dia telefon minta kita pulang : balasannya, kita selalu beri ‘nanti dulu’

35 TAHUN...
KITA MULA ADA PELBAGAI MASALAH DENGAN SUAMI, ANAK2 DAN KERJAYA...KITA INGIN SEKALI PULANG MENEMUINYA TETAPI DIA MUNGKIN TIADA KESEMPATAN UNTUK BERJUMPA DAN BERBICARA DENGAN KITA...DIA TENANG MENEMUI PENCIPTANYA!


dipetik dari FB

No comments:

Post a Comment