Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, February 7, 2013

Keibubapaan : Prihatin Terhadap Anak-anak


Anak anak dimata kita adakala baik adakala tidak sempurna banyak perkara. Mungkni di rumah mereka pendiam tetapi di sekolah belum tentu.. begitulah sebaliknya. Pendek kata kita memang perlu bersangka baik tetapi dalam masa yang sama ibu bapa perlu berperanan mengambil tahu keadaan dan tingkahlaku mereka baik sewaktu di sekolah atau di rumah. Caranya bukanlah susuah, kita hanyap erlu mencari orang ke tiga. Salah seorangnya adalah guru kelas mereka atau mana-mana guru yang mengajar mereka. 

Banyak kes buli yang belraku di sekolah apabila di report kepada ibu bapa, ramai yang tidak percaya anak mereka terlibat dalam kes membuli rakan sekolah. Ini kerana di rumah anak-anak jarang menonjolkan tingkah laku sebenar mereka. Sama juga anak yang di buli, di sekolah mereak menjadi mangsa di rumah mereka akan berkelakuan lebih agresif atau membuli adik beradik. Ini disebabkan mereka mahu melepaskan perasaan tidak puas hati mereka. Ada juga yang menjadi pendiam dan tidka mahu berkomunikasi. Oleh itu ibu bapa perlu memainkan peranan yang lebih dalam mendekati anak-anak. Anak-anak yang sentiasa di beri perhatian akan mengurangkan risiko mereka terjebak dalam gejala sosial. 

No comments:

Post a Comment