Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, August 12, 2014

Apabila Jodoh Menyapa: Pinang sahabat untuk suami


Bismillah,

Isu poligami menjadi isu nombor satu bila para suami berbicara, biar entah bila mahu merealisasikan tapi ia adakala menjadi keseronakan luar biasa bagi mereka. Namun lain pula pada si isteri bila berbicara soal bermadu, ia seperti cuka dibibir mereka, rasa masam dan pahit di hati boleh dirasa. Maka perlukah kita menolak poligami bilamana Rasulullah dan sahabat telah menunjukkan contoh terbaik.

Punahnya institusi rumahtangga dek poligami kerana suami yang mengamalkan poligami tidak faham kenapa mereka berpoligami. Bahkan ada antara mereka lebih mementingkan nafsu dari tujuan sebenar berkahwin. Disitu ada tanggungjwab yang perlu dilaksana, mereka pemimpin rumahtangga. Isteri perlu ditarbiyyah, anak-anak perlu terbela.

Bagi isteri yang sanggup meminang isteri baru untuk suami mereka pasti ada sebab tersendiri. Daripada suami ada kekasih gelap serta mencari isteri yang tidak sesuai maka lebih baik isteri yang buat pilihan. Pilihan itu sudah pasti yang terbaik buat mereka. Ia bukan satu keputusan mudah namun mereka patinya sudah membuat timbangan yang wajar. Suami mereka pastinya mampu dari segi zahir dan batin.

Teringat saya pada seorang usahawan hebat yang meminang sepupunya sendiri menjadi isteri nombor 2 suaminya. Sepupu itu lebih muda dari anaknya sendiri. Menceritakan kisah itu sungguh sebak saya mendengarnya. Walau tabah dan pasrah seorang wanita airmata gugur jua. Namun itulah takdir bagi yang bermadu. Hati akan lebih dekat dengan Allah saat menyedari suami hanya miikNya. Tidak mudah bagai dikata tetapi saya kagum kerana beliau bukan setakat boleh berkongsi kasih bahkan berkongsi rumah dan kekayaan yang ada.
Setiap kita akan ditanya di akhirat nanti tentang tanggungjwab, bermadu atau tidak kita akan di soal tentang amal kebaikan sewaktu di dunia. Maka jika mampu menggalas amanah tiada salahnya berpoligami
Tiada isteri terbaik melainkan isteri yang mampu menjadi mukminah solehah sebagaimana Ummul Mukminin.

Wallahuaalam.



No comments:

Post a Comment