Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, August 22, 2014

MH17 dalam kenangan


Bismillah,

Hari in airmata menitis laju saat melihat gambar-gambar peristiwa pengebumian mangsa MH17. Hati lebih terasa sendu saat melihat anak kecil yang masih tidak faham erti kematian. Seorang anak mangsa yang berumur 10 tahun yang menangis di sisi keranda ibunya menambah lagi hiba. Terbaca surat dari Ustaz Saifuddin kepada tentang kehidupan menjadi yatim.

Saya agak terkesan dengan warkah itu lantaran menjadi yatim seusia beliau. Apa yang ditulis itu merupakan pengalaman diri sendiri, bezanya beliau kehilangan ibu dan saya kehilangan ayah. Kesedihan itu hanya yang mengalaminya yang tahu. Ibarat pepatah " berat mata memandang berat lagi bahu memikul". Perasaan menjadi yatim itu satu perkara, rindu yang tidak dapat dibendung kepada yang bergi satu perkara lagi. Maka ia menjadikan diri berhati kental, sedar diri perlu menjaga diri sendiri dan tidak boleh bergantung kepada orang lain. Maka bagi yang kenal diri saat menjadi yatim individu akan menjadi matang sebelum usia.

Bagi keluarga mangsa MH17 sudah pasti dukalara itu hanya Allah yang tahu. Masa tidak mampu diputar kembali, yang tinggal adalah memori bersama yang pergi bakal tersimpan kemas di sudut hati. Tabahlah diri kerana kehidupan perlu diteruskan, kita juga satu masa akan ke alam abadi. Moga pertemuan di Jannah yang abadi.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment