Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, August 22, 2014

Tips menjaga hati dan tinggi budi pekerti



Bismillah,

Jaga hati jaga pekerti .

Jaga hati berkait rapat dengan dalaman diri. Ia perlu diserap dengan sifat mahmudah seperti ikhlas, sabar, dan dijauhkan sifat mazmumah seperti riak, ujud, sombong dan sebagainya. Menjaga hati ini bukan mudah, ia menuntut keikhlasan yang tinggi. Hati sifatnya tersembunyi kerana hanya Allah yang mengetahui apa yang tersirat disebaliknya. Pun begitu apa yang tersembunyi dihati akan terpancar pada perbuatan walau ia cuba disorok dari pandangan zahir. Hati yang bersih akan bebas dari perasaan iri dan dengki. Menjaga hati tidak susah bila kita ingat pada yang Esa, kenal akan Dia tahu siapa diri kita. Insan yang bersiha hatinya tidak menjadikan manusia sebagai tempat mengadu kerana hanya Allah tempat mengharap. Bagi memastikan hati sentiasa terjaga dari sifat yang tidak baik maka amalan zikirullah perlu sentiasa diamalkan. Bersolat malam akan mendekatkan diri pada Allah sekaligus hati yang kotor dapat dibersihkan.

Menjaga pekerti diri bermula dari hati, bila hati bersih maka akhlak akan terjaga. Ada ramai yang buruk sifatnya maka begitulah hatinya. Budi pekerti adalah cermin diri seseorang. Maka menjaga pekerti adalah satu kewajipan. Budi pekerti yang baik akan menjadikan pemiliknya secantik bidadari dimata zahir. Pekerti yang mulia akan sentiasa menjadi ingatan. Menjaga pekerti akan mudah bila individu tahu akan tanggungjawab kepada diri sendiri, kepada masyarakat dan ummah. Mereka juga sedara bahawa hak Allah dan rasul perlu dijaga. Sekaligus bila ini dipenuhi ia membentuk insan menjadi individu yang berakhlak mulia dan berbudi perkerti tinggi.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment