Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, November 19, 2014

Menjaga hak orang lain


Bismillah,

Hidup adalah pentas ujian. ramai dikalangan kita mahukan orang lain berterima kasih bila memberi. Ramai yang lebih banyak merungut apa yang tidak dia miliki dibanding mensyukuri apa yang sudah dimiliki. Ada juga yang lebih banyak mempertikai kekurangan dari kelebihan yang ada. Setiap kali ada kekuranga yang diperoleh maka dia akan sedaya upaya mengungkit dan mencari-cari silap.

Jika kita perhatikan cara hidup kita jauh berbeza dengan para sahabat Rasulullah. Mereka lebih banyak berfikir untuk orang lain dibanding diri sendiri. Bagaimana kisah seorang yang membeli kebun namun didapati ada emas didalamnya. Lalu dipanggil pemilik yang sebelumnya. Maka dikatakan padanya oleh si pembeli "ambillah emas ini kerana saya hanya membeli kebun". lalu jawab si pemilik "saya hanya menjual kebun dan bukan emas". Masing-masing tidak mahukan emas tersebut. Lalu kes tersebut dibawa kepada yang arif. Oleh kerana sipemilik kebun mempunyai anak lelaki dan si penjual mempunyai anak perempuan maka dijodohkan keduanya dan diberikan emas tersebut kepadanya. Inilah kisah yang menunjukkan bagaimana sahabat meraikan hak sahabat yang lain.

Maka di dalam hidup kita jagalah hak orang lain. Utamakan hak mereka lebih dari hak diri sendiri. Bagi hak sendiri janganlah merasa risau kerana serah kepada Allah merupakan jalan terbaik. Mencari redha Allah pastinya ganjaran yang besar bakal diperoleh. Maka jagalah hak insan maka Allah akan menjaga hak kita.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment