Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, January 5, 2016

Bekalan menuju abadi ; Target harian


Bismillah,

Pejam celik, pejam celik dah masuk 6 Januari 2016. Betapa cepat masa berlalu. Apapun syukur kerana Allah masih memberikan kita semua anugerah menghirup udaranya, masih berpeluang untuk beribadat kepadaNya.

Hari berlalu memang tidak terasa, namun bagaimana dengan target harian kita, adakah sudah tercapai misi? Saya percaya pembaca mesti ada target harian, bulanan dan tahunan apa yang mahu dicapai, dan apa yang mahu direalisasikan.

Ramai yang pastinya dihujung tahun lalu atau diawal tahun sudah menyenaraikan azam untuk tahun ini, dan pastinya pada peta perjalanan itu adanya target harian yang mahu dicapai.

Sekadar ingatan bersama, adakah tersenarai dalam senarai 2016 tersebut mahu khatam al Quran setiap bulan? Mungkin ini target bulanan. Atau adakah tersenarai mahu membaca al Quran satu juzuk satu hari? Atau mungkin mahu menghafal satu ayat satu hari?

Inilah yang dikatakan target harian. Jangan kita hanya meletakkan target kejayaan mencari duit ringgit, berapa untunh harian, bulanan dan tahunan. Target utama perlu dicapai juga adalah pencapaian diri menuju ke alam sana.

Perlu diingat, kita tidak lama di sini, hanya singgahan sementara sahaja. Lalu bagaimana dengan bekalan untuk ke sana? Kita biasa kehabisan minyak kereta sewaktu perjalanan? Apakah rasanya? Bagaimana jika tiada RnR? Pasti kita kelaparan, dahaga, perlu istirehat dan sebagainya.

Maka bayangkan kita menuju satu perjalanan yang amat jauh, tiada kepastian berapa tahunkah perlu menunggu di alam barzakh, kemudian perlu menuju ke padang mahsyar, menanti pula untuk dihisab. Maka bagaimana jika tiada bekalan amal?

Oleh itu mari kita membina azam, agar kita semua dapat memastikan target harian ini boleh dicapai. Membaca al Quran, banyakkan solat sunat, bangun malam, puasa sunat, sedekah dan sebagainya adalah satu perkara yang perlu ada dalam senarai, jika belum masukkan ia sebagai perkara yang mesti kita lakukan.

Letakkan rasa takut mati, pasti jadi! Ameen.
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment