Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, December 29, 2015

Tip keibubapaan


Bismillah,

Ibu bapa adalah acuan kepada sikap dan keperibadian anak-anak. Maka ibu bapa perlu pastikan acuan bagaimana yang mereka mahu sediakan pada anak-anak. Perhatikan bagaimana anak-anak yang biadap atau bercakap dengan bahasa yang lucah dan sebagainya bukan kerana pengaruh rakan, tetapi anak-anak telah pelajarinya di rumah.

Sama juga bila anak-anak bercakap kasar dan tidak sopan dengan ibu bapa, hakikatnya mereka memerhati ibu bapa mereka sendiri bercakap dengan suaran yang tinggi, tidak hormat dan mengambil peduli ibu bapa yang membesarkan mereka. 

Ia sama sahaja dengan pepatah Melayu 'bapa borek anak rintik'. Mahukah kita melahirkan anak-anak sebegini? Slogan anak yang soleh bermula dengan diri sendiri. Membentuk acuan terhebat adalah dengan menjadikan diri kita sendiri terlebih dahulu hebat barulah mudah diperturunkan pada anak-anak.

Tidak sedikit ibu bapa yang mahu anak menjadi anak soleh dengan menghantar ke sekolah tahfiz, sekolah aliran agama dan sebagainya. Ada ibu bapa yang tidak menutup aurat, namun mengharapkan anak mereka menjaga aurat. 

Sayang seribu kali sayang. Jika hanya anak sahaja yang berubah ia kurang bermakna. Ibu bapa juga perlu berubah dan berhijrah. Kita mahu anak yang boleh menjadi tal hayat sewaktu di alam sana, maka kita juga perlu berusaha ke arah itu.

Mendidik anak-anak tidak susah, kerana pembelajaran yang paling berkesan adalah melalui pemerhtian. Anak-anak melihat tutur-kata, tingkahlaku, sikap dan segalanya yang ada pada ibu bapa. Buruk bagaimana pun faktor luaran tetap juga faktor luaran menyumbang ke arah pembentukan akhlak anak-anak.

Mari membina acuan yang terbaik pada anak-anak dengan memastikan kita menjadi role model terbaik bagi mereka. Wallahuaalam. 

No comments:

Post a Comment