Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, December 1, 2015

Motivasi 3i; Misteri kehidupan

Bismillah,


Bismillah,

Kehidupan adakala satu misteri. Apakah yang misteri? Sikap dan sifat yang ada pada manusia itu sendiri adalah sangat misteri. Maka memahami sifat dan sikap pastinya tidak mudah. Kerana itu apabila manusia bergaul sesama sendiri sifat dan sikap itu akan muncul.

Sikap sesuatu yang yang boleh diubah. Ia terhasil dari praktis yang menjadi tabiat, lalu akhirnya menjadi sikap diri seseorang individu.

Sikap adakala menjadi satu misteri. Contoh ada manusia berbaik di hadapan, namun bila di belakang, mereka mengadu domba sesama sendiri. Tidakkah itu satu misteri? Ramai yang apabila ada misteri mereka akan sibuk mahu merungkai apakah misteri itu. Lalu berfikirlah mereka, mengapa dan apakah yang menyebabkan si polan ini bersikap demikian. Berfikir apa dan mengapa hingga membawa kepada kekecewaan, putus harap kerana tidak bertemu dengan jawapan.

Walhal sesuatu yang misteri tidak perlu difikirkan dan ditanya, 'mengapa'?

Begitu juga dengan sifat. Sifat adalah salah satu ciri keperibadian. Ianya sangat unik. Sifat mempengaruhi keperibadian yang ada pada individu. Sifat baik atau sifat buruk kedua-duanya akan melekat seperti pakaian dan menjadi imej individu.

Sifat boleh diubah sama seperti sikap. Contoh sifat yang buruk seperti dengki dan irihati. Sifat ini boleh dibuang dan ditukarkan kepada sifat prihatin dan mengambil berat.

Sifat juga satu yang misteri. Sifat manusia akan membawa kita ke satu tahap mengatakan pada diri, sanggup dia memperlakukan begini dan begitu.

Umpama seorang yang sangat irihati serta dengki kepada sahabat baiknya. Sifat tercela ini membawa kepada individu sanggup menyihirkan, membomohkan dan sebagainya. Bagi yang terasa diri terkena sihir, sibuklah diri berfikir kenapa dan kenapa. Walhal itu diluar dari pemikiran. Ia berkait dengan keimanan yang ada pada diri.

Oleh itu, bila kita berdepan dengan sikap dan sifat manusia yang pelbagai, jangan kita asyik bertanya sendiri dan jawab sendiri. Ia tiada jawapan. Maka jangan bebankan perasaan kita dengan pertanyaan yang tidak perlu.

Jika manusia berbuat silap maafkan. Selebihnya pandang ke hadapan, teruskan perjalanan, perbaiki sikap dan sifat diri sendiri agar dalam perjalanan menuju ke destinasi tujuan kita dapat mengutip banyak bekalan pahala.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment