Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, December 2, 2015

Bebas Hutang Tangguhkan Kepuasan Siri 2



Bismillah, 

Isu hutang yang tidak dibayar sentiasa kita dengari, bahkan ia menjadi satu beban kepada si pemberi hutang bagi mengutip hutang. Persoalannya, mengapa ramai orang liat  untukmelunaskan hutang? Adakala pelbagai alasan yang sering diberikan, yang masuk akal dan tidak masuk akal. Apakah sebabnya individu liat membayar setelah berhutang?

Realtinya manusia ini ada sikap tersendiri, ada yang prihatin ada yang tidak. Ada yang mengambil berat, ada yang pentingkan diri sendiri. Sikap acuh tak acuh atau tidak menghargai pertolongan adalah satu faktor individu liat membayar. 

Bahkan mereka ini ada juga yang tiada kesedaran betapa perlunya membayar hutang. Mungkin ia tidak dituntut namun sebagai pemiutang kita perlu mengetahui dan menyedari tanggungjawab tersebut.

Keinsafan akan takutnya mati dalam keadaan berhutang akan mendorong individu melunaskan hutang mereka seberapa cepat yang boleh. Sebaliknya ada juga yang suka menangguh untuk membayar walaupun sudah mampu membayar hutang. Bahkan ada yang buat-buat lupa.

Kebiasaanya orang yang berhutang akan ingat hutangnya, manakala orang yang memberi hutang mudah terlupa memberikan pinjaman, apalagi bila ia tidak dicatit. Bagi yang liat membayar hutang ini secara tidak langsung menyusahkan orang yang berhutang namun bagus bila membuat bayaran. 

Bila diberi kepercayaan maka, gunalah sebaiknya kepercayaaan tersebut. Bila orang tidak lagi percaya, masa susah kita tidak lagi dapat meminjam dan meminta pertolongan. 

Oleh itu, bila berhutang, fikir-fikirkan bagaimana membayar semula hutang!

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment