Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, December 16, 2015

Tip Rumahtangga Bahagia


Bismillah,

Kali ini penulis ingin berkongsi pengalaman menjalankan sesi kaunseling rumahtangga bersama pembaca. Kebanyakan kegagalan dalam rumahtangga bermula dari tiada ruh Islam dalam rumahtangga. Kegagalan suami isteri dalam menerapkan cara hidup Islam menjadikan hubungan yang erat menjadi renggang. Ia dilihat dari luar sangat bahagia, namun hakikatnya bagai retak menanti belah.

Suami yang hebat bukan pada romantisnya
sahaja, atau pada kekayaan materialnya juga namun suami yang hebat adalah yang mampu menjalankan tanggungjawab amanah Allah menjadi pemimpin dalam rumahtangga. Manakala isteri pula bukan pada kecantikan paras rupa semata, atau pada apa yang dimiliki kerana seorang isteri perlu tahu bagaimana menjadikan rumahtangga sebagai tempat yang memberi ketenangan dan kebahagiaan kepada ahlinya. 


Menjadi isteri adalah penyejuk hati suami dan bukan menambah beban pada mereka, sama juga pada suami, mempunyai isteri bukan sebagai khadam yang menyediakan keperluan rumahtangga tetapi isteri adalah peneman dan penyokong dalam apa jua keadaan susah dan senang. 


Ramai klien penulis yang hadir sesi kebanyakannya terdiri dari wanita, mereka mengadu susah untuk mengajak suami bersolat, apalagi solat berjemaah bersama. Ada juga para suami yang memang mengaku jahil dalam agama, maka mereka tidak mahu berjemaah kerana takut silap dan mendapat dosa bila menjadi imam. 

Tidak tahu tambah ilmu. Bila rumahtangga tidak menggunakan resepi yang sedia ada diberikan dalam Islam, maka tidak pelik rumahtangga mudah retak dan berlaku perceraian. Bahkan ada juga yang terlibat dengan maksiat dan cinta terlarang. 

Pasangan tidak lagi dilihat hebat di mata isteri atau suami kerana mereka sudah bertemu pilihan yang lain. Kenapa ini berlaku? Paling mudah jawapannya. Analisa dari banyak sesi kauseling yang dijalankan adalah rata-rata pasangan lebih suka makan diluar dengan alasan sibuk bekerja, tidak jimat untuk masak. Bila begitu, tidak pelik pasangan beralih arah. 

Petua orang lama, suami perlu dikenyangkan perut mereka. Maka isteri walau sibuk perlu memasak. Sama juga suami jika terlalu banyak kerja luar jangan sampai tiada waktu luang untuk berkomunikasi dengan isteri. Walhal media internet boleh diguna namun lebih suka melayan rakan dan kenalan di WhatsApp, Facebook, Intagram dan lain-lain berbanding isteri atau ahli keluarga sendiri.

Cara hidup yang kita lalui yang tidak membawa kepada mawaddah, rahmah  dan as sakinah dalam keluarga akan menjarakkan lagi hubungan sedia ada. Makin usia perkahwinan bertambah, makin rapuh ikatan. Salah siapa? Tepuk dada tanya iman kita. Belum terlambat untuk kita mengikut acuan dan ajaran Islam, agar kita dapat membawa rumahtangga dan kelurga menuju syurga. 


Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment