Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, December 2, 2015

Bebas Hutang Tangguhkah Kepuasan Siri 1


Bismillah,

Hari ini dijemput sekali lagi untuk berkongsi di rancangan Feminin TV1 dengan tajuk Liat Membayar Hutang. Ada beberapa isu yang diketengahkan antaranya, mengapa perlu berhutang? Di sini saya perincikan beberapa faktor;

Personaliti diri : Tabiat semula jadi yang suka berhutang dan sikap suka membazir. Ia menjadi kebiasaan kepada individu berkenaan apatah lagi jika sering melihat orang sekeliling seperti ibu bapa, adik-beradik dan saudara-maranya yang berhutang untuk memenuhi kehendak dan kepuasan diri.

Gaya hidup mewah adalah faktor berhutang. Apabila kehabisan wang atau ‘pokai’, maka mereka terpaksa berhutang apabila jumlah gaji tidak mencukupi. Untuk menyelesaikan masalah hutang yang ditanggung, wujud pula gejala ‘gali lubang tutup lubang’, iaitu membuat yang hutang baru untuk membayar hutang lama. 

Pengaruh persekitaran seperti rakan sebaya dan juga persekitaran juga memainkan peranan sedikit sebanyak yang menjadikan hutang sebagai gaya hidup. Mereka menggalakan untuk berhutang bagi membeli barangan dikehendaki. Bila melihat kawan miliki maka, kita juga ikut kemahuan yang sama. 

Menjaga status sosial, inginkan pujian dan perasaan, serta mengikut 'trend' / gaya adalah satu lagi penyebab kepada berhutang. Ibarat pepatah ‘biar papa asal bergaya’. Bagi menjaga penampilan untuk kekal menarik, mereka sanggup membeli dan berhabis walaupun dengan cara berhutang

Pasangan yang boros atau yang miliki 'Shopping Oriented’ juga tidak kurang menyumbang kepada gaya hidup berhutang. Contohnya bila ada promosi sahaja maka mereka terdorong membeli barang yang tidak diperlukan. Bahkan ada yang membeli barang secara borong mengunakan kad kredit dengan alasan murah, walhal ia tidak diperlukan. Ini membawa kepada pemborosan dan pembaziran.

Berhutang juga berlaku kerana tiada kesedaran/pendidikan atau ilmu tatacara kewangan. Hakikatnya ada banyak cara untuk tidak terjebak dengan hutang, bahkan jika tahu membezakan dan tip membeli juga dapat mengelakkan kita berbelanja lebih. Ilmu kewangan tidak diajar di sekolah namun kita perlu menggalinya dengan sendiri bagi memastika diri selamat dari berhutang.

Mentaliti 'ingin cepat kaya’ atau obsess ingin mengejar kekayaan dalam sekelip mata, mendorong individu membuat hutang. Mereka  mudah terpengaruh dengan pelbagai skim cepat kaya, kata-kata manis, lalu mereka membuat pelaburan dengan berhutang. Akhirnya terjebak dengan hutang yang banyak.

Tidak dinafikan berhutang ada sebab yang konkirt, bila ditimpa kemalangan, berlaku kecemasan,  membayar perubatan diri serta keluarga, bencana alam dan sebagainya, maka individu terpaksa berhutang. Ibarat pepatah “malang tidak berbau”. 

Wallahuaalam.




No comments:

Post a Comment