Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, May 28, 2013

Erti sebenar kecantikan


Semua orang mahu kelihatan cantik bahkan sangugp berbuat apa sahaja untuk kelihatan cantik. Ada yang begitu obsesses dengan kecantikan hingga memakan diri. Kalaulah insan begini tahu apa maknanya cantik sudah pasti mereka tidak akan menjadi hamba kecantikan dan sekaligus tidak akan menjadi hamba kepada kecantikan.

Realiti untuk kekal cantik ada yang spent duit puluhan ribu walaupun berisiko berdepan kesan dari cara-cara untuk kekal cantik tetapi mereka ini tidak peduli. Mereka mahu dilihat bukan semata-mata cantik tetapi perlu dilihat sentiasa muda jelita. Mereka sanggup berada berjam-jam di salon kecantikan demi memastikan mendapat khidmat terbaik dari pakar kecantikan.. 

Alangkah bagus kalau kita juga boleh bersabar berada di sejadah sebagaimana kita sabar untuk berjam-jam berada di salon kecantkan... Apapun berpadalah untuk cantik.. ia tidak ke mana.. kita semua menuju usia tua..tiada yang kekal cantik kerana yang kekal hanya DIA.. Di usia yang semkain lanjut kita bukan perlu risau dengan kecantikan waalupun memang perlu menjaga kecantikan namun perlu juga ingat, adakah amalan sudah cukup sempurna.. 

Kulit kita yang berkedut jangan risau berlebihan, namun risaulah jika amalan belum sempurna..Kita hidup tidak lama, nyawa tidak tahu bila bakal di ambil DIA.. maka kecantikan akhlak dna ketulusan jiwa serta iman dan taqwa itu lebih penting, itulah yang dinilai disisi dia... Bayangkan duit puluhan ribu untuk merawat wajah jika diberi kepada insan yang memerlukan alangkah baik.. ye betul kita tahu anda memang ada peruntukan untuk itu semua..namun alangkah lebih baik jika harta itu diletakkan ditempat yahng lebih besar manfaatnya.. yang bakal menjadi TALIHAYAT kepada diri di akhirat nanti..

Apa ada pada kecantikan jika akhlak menyakitkan mata memandang... FIKIR-FIKIRKAN!  
 Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment