Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, May 3, 2013

Amalkan Zikir, Wirid dan Doa


Kesempurnaan hidup adalah keinginan semua, ini berkait dengan menyempurnakan amalan seperti solat, berzikir, berdoa dan banya melakukan amalan sunatnya selain amalan yang wajib. Bagi memelihara diri agar boleh menjaga kewajipan amalan serta menambah yang sunat maka kita perlu banyak melakukan muhasabah diri. Cuba bayangkan seandainya kita mati esok hari apa bekalan kita. Adakah semuanya sudah mencukupi untuk dibawa kea lam sana? Yakinlah bahawa setiap yang kita lakukan baik kebaikan atau kejahatan ada dua malaikat iaitu malaikat Raqib dan Atib yang sentiasa mencatat amalan kita. Oleh itu pastikan diri kita sentiasa berada dalam ibadat contohnya banyak berzikir kepada Allah.
Bila mahu berbuat sesuatu kita fikirkan pilihan yang kita ada. Contoh kita boleh memilih antara iman @ nafsu, dosa @ pahala, syurga @ neraka, taat @ maksiat, Allah redha @ Allah murka.  Bila kita boleh member peluang kepada diri untuk berfikir sebelum memlakukan sesuatu maka ini boleh menjaga kita dari melakukan perkara mungkar dan membawa kita mengerjakan perkara makruf. Lalu biasakanlah diri setiap masa dengan zikir sambil melakukan apa sahaja seperti sewaktu memandu, melakukan pekerjaan. Bila waktu bersolat ajarlah diri untuk wirid terlebih dahulu, agar kita ada masa untuk Allah dari perkara-perkara lain yang berbentuk dunia. Selebihnya, berdoalah agar Allah memelihara kita dengan rahmat dan taufiqNYA.
Wallahuaalam.
3.Mei.2013

No comments:

Post a Comment