Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, August 22, 2013

INTISARI KHUTBAH RAYA TUAN GURU NIK AZIZ

Khamis 8/8/13

- raya ini utk semua bangsa yg beragama Islam, pesanan taqwa juga begitu bersifat Universal.

- raya slps puasa. Spjg puasa kita keletihan & tak dapat HABUAN dunia. Kita tetap jg buat IKHLAS krn Allah wpun org tak tahu krn yaqin Allah tahu & Allah hantar 2 polisnya Raqib Atid. Prinsip ini hanya disebut Ielam & tidak disebut dlm apa jua sistem.

- Semakin ramai yg keluar U tetapi semakin byk jenayah & DITEMBAK. Mengapa? Kerana sbhgn kita BODOH sbb tolak Islam. 


- takbir raya, azan & iqamah yg Ada intisari Tawhid & pengabdian mutlak jadi kosong krn sbhgn kita tolak Islam. Sbhgn kita seumpama Kaset yg memutar dialog azan, takbir di atas tanpa PENGHAYATAN.

- Krisis kosong Penghayatan agama ini berlaku di semua negara Islam kesan akibat PENJAJAHAN yg menerapkan fahaman POLITIK SUKU AGAMA SUKU.

- Jika ada yg memperlekeh LAGU NEGARAKU, kerajaan blh ambil tindakan segera. Tapi bgmn jika org tolak Islam & al-Quran?? Mana sensitiviti kita??

- Umat Islam perlu faham berdasar dr al-Fatihah hanya 1 kumpulan diterima Allah (An'amta Alayhim) & bukan 2 kumpulan lagi. 


- TGNA mengeluh selama 23 tahun memegang kerajaan dihalang hak guna media perdana spt TV, radio, paper. Ini sikap jahat pihak yg menentang beliau di Kelantan yg membawa Islam. Keluhan beliau dgn sikap segelintir org yg Guna sumpah utk sokong mereka kalau mahu ambik duit. Sikap ini pelik sbb pd satu pihak mereka menentang Islam, TETAPI utk kepentingan politik mereka nak pula guna konsep Islam yg terkandung dalam sumpah.

- TGNA puji Mursi & Ikhwan Muslimin. Walaupun IM Cuba dimusnahkan olh pemerintahan MESIR namun krn manisnya Islam, IM TETAP HIDUP. 


- Islam ajar Allah hanya satu2NYA pencipta. Oleh itu utk selamat di dunia akhirat, KITA PERLU IKUT KEHENDAK ALLAH (ISLAM).

- hati manusia terdedah kpd pencemaran. Oleh itu kita diarah puasa utk ajar cara membersihkan jiwa. Krn pembersihan jiwa yg diajar Islam...Sahabat yg BERZINA mengaku salah krn takut kpd Allah! Manusia yg tidak dididik Islam sanggup menipu pula walaupun benar membuat salah!

- TGNA mengeluh sikap sstgh org yg persenda HUDUD. Seumpama lebih sayang kan tangan pencuri dr nyawa tuan barang/Rumah yg mungkin mati dlm jenayah curi!

- Allah arah supaya berpegang dgn TALI Allah. Islam adalah TALI yg blh menyatukan semua bangsa. Sstgh pemimpin kita sibuk nak bersatu, tapi apakah asas PENYATUAN itu. Bila dr arah potong kaki utk selamatkan nyawa, kita percaya bulat2 kpd ilmu dr! Tapi mengapakah kita begitu BODOH menolak Islam & tidak percayakan NABI MUHAMMAD SAW yg dididik Allah dgn al-Quran & Islam.


Dipetik dari fb.

No comments:

Post a Comment