Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, August 23, 2013

Tip Bergelar Usahawan Berjaya


Bismillah...

Setiap insan mengidamkan untuk memiliki rumahtangga yang bahagia, kerjaya yang bagus serta kehidupan yang stabil. Salah satu kerjaya yang dilihat memberi impak kerjaya yang bagus adalah berniaga sekaligus bergelar usahawan. Melihat kejayaan insan lain dalam perniagaan maka pastinya kita juga mahu berjaya seperti mereka. Sesungguhnya berniaga itu suatu yang bagus bahkan ia merupakan sunnah Rasulullah. Maka sudah pasti setiap dari kita perlu menanam cita-cita untuk bergelar usahawan. Perlu ada tekad untuk berniaga menjadi kaya raya sebagaimana sahabat Rasulullah iaitu Abdul Rahman bin Auf. Manakala bagi wanita pula perlu berimpian untuk menjadi usahawa wanita sehebat isteri baginda Khadijah r.a.

Perniagaan yang halal dan berkat menjamin kehidupan yang stabil serta kebahagiaan dunia dan akhirat. Berniaga itu dilihat seronok namun ada banyak cabaran disebalik setiap kejayaan. Menjadi usahawan tidak hanya perlu gigih berusaha namun perlu banyak sabar dengan kerenah dan ragam manusia. Berniaga ada pasang surut, perlu berdepan dengan untung dan rugi. Berniaga bererti meletakkan harapan serta kebergantungan 100% pada Allah swt. Berniaga adalah lapangan untuk melatih kita menjadi insan yang rendah diri dan bersyukur kepada Allah di atas nikmat dan pemberiannya. Jika kita melihat sebaliknya pada usahawan yang kaya raya, maka hakikatnya mereka belum cukup kaya dan belum memahami apa ertinya menjadi usahawan yang kaya raya.

Bagi anda yang berimpian menjadi usahawan berjaya.. telusuri bagaimana mereka yang berjaya melaluinya.. moga buku 10 Tokoh Usahawan Muslimah ini mampu memberi panduan buat anda.

No comments:

Post a Comment