Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, August 13, 2013

Puasa Sunat Syawal dan Puasa Ganti

Bismillah moga dalam barakah dan redha Allah semuanya, Syawal sudah menjelma dan ramadhan juga sudah pergi meninnggalkan kita. Belum terlambat untuk mengucapkan " taqaballahu minna wa minkum". Moga segala amalan diterima. 

Syawal sudah pasti meriah dengan rumah terbuka, namun sebolehnya kita mengamalkan puasa sunat Syawal. Selain itu puasa ganti juga elok jika dipercepatkan bagi yang terpaksa meninggalkanya pada ramadhan yang lalu. Jangan tungguh hingga hampir ramadhan. Usia kita tidak dapat dipasti maka elok jika hutang puasa dilangsaikan dengan cepat. Ramai yang leka dan memberi alasan pelbagai untuk ganti puasa maka hingga ke saat kahir bulan Syaaban ia tidak dilangsaikan.Puasa itu indah bagi yang sudah menutup nafsu makan. Namun kita berpuasa bukan hanya menahan diri dari makan dan minum, bahkan lebih penting juga menahan perkara-perkara lain terutama dari segi percakapan dan perbuatan.

Bagi wanita yang mungkin mahu berpuasa Syawal dan dalam masa sama mahu berpuasa ganti maka ada pebagai pendapat. Ada posting yang terdahulu telah saya sertakan. Pembaca boleh rujuk kepada artikel tersebut. Moga beroleh manfaat. Wallahuaalam. 




No comments:

Post a Comment