Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, April 25, 2014

Kasih Sayang siri 1



Bismillah,

Berkongsi satu kisah yang banyak menyedarkan diri bahawa masa yang ada boleh dimanfaatkan dengan pelbagai cara seandainya kita mahu dan rajin. Saya mengenali seorang wanita yang gigh berniaga. Beliau berasal dari Pantai Timur, berkahwin dengan orang berasal dari Kuala Lumpur membawanya menetap di Lembah Klang.

Dara berniaga membawa dirinya membuka sebuah kedari runcit. Walau bersaing dengan kedai Aceh dan sebagainya namun dia mampu untuk sentiasa maju. Kegigihan berniaga tidak di sangkal bila apa sahaja yang ada akan beliau ambil peluang. Berniaga barangan keinginan wanita juga menjadi piliihan. Dari periuk belanga cadar dan sebagainya. Bertahun-tahun mengenali beliau maka saya menjadi tempat untuk engadu masalah. Menjadi kaunselor perlukan saya menjadi pendengar setia segala persoalan dan permasalahan beliau.

Maka seperti biasa penyelesaian mudah adalah kembali pada Allah. Salah satu yang paling membuat saya tersenyum bila dia merasakan dirinya tidak menjadi pilihan ibu. Bahkan adiknya lebih disenangi dan disayangi ibu. Mengapa saya tersenyum kerana saya teringat dua anak remaja peremupan saya. Saya juga teringat kata-kata kakak sulong yang mengatakan ibu saya lebih ingat pada kakak ke tiga saya berbanding mereka yang lain. Bagi yang menjadi ibu sudah pasti jawapan 'semua anak disayangi... namun ia bukan seperti sekeping kek yang boleh di bahagi-bahagi. Kasih sayang sangat subjektif.

Banyak hal-hal berkait kasih sayang dikongsi dan dibincangkan dalam group kaunseling yang saya kendalikan bersama pelajar namun sebagaimana bicara... ia mata subjektif untuk dirungkai, bahasa badan belum tentu memberi ketepatan pada apa yang ada disanubari. Jika kita mengatakan ibu lebih sayang anak yang lain dari kita, maka tanya diri kita yang juga punya anak-anak... Bagaimana? Tepuk dada tanya sanubari, jawab dalamn hati....

Wallahuaalm.

No comments:

Post a Comment