Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, April 14, 2014

Mencari Kerja Part-time


Bismillah,

Pelajar yang sedang menanti keputusan peperiksaan atau juga menunggu jawapan perkerjaan selalunya apa yang mereka isikan masa yang ada. Mungkin ada yang mengambil lesen kereta, kerja sementara di kedai-kedai, menolong keluarga, bercuti atau pelbagai lagi aktiviti boleh dibuat. Paling kesian bila ada yang membuang masa melepak dengan rakan-rakan tanpa ada rasa kerugian.



Lalu apa yang boleh di buat, rencana dan strategi apa boleh dirangka bagi memastikan masa terisi? Mudah sahaja fikirkan matlamat untuk buat sesuatu yang boleh memberi manfaat dan mengisi masa. Contoh jika menunggu untuk jawapan kemasukan ke universiti, jika tiada kerja part time yang boleh dibuat maka fikirkan projek bisnes. Apa kemahiran yang ada milik maka gunakan sebaiknya. Contoh pandai menjahit, memasak, bertukang, membaiki motosikal dan lain-lain?

Gunakan kemahiran ini terjemahkan ia dalam bentuk duit. Bagaimana caranya? Ketahui apa kemahiran, lakukannya, iklankan, dapatkan upah atau nilai darinya.

No comments:

Post a Comment