Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, April 9, 2014

Pengalaman mendidik hati nurani



Bismillah,

Ada banyak perkara yang kita buat dalam kehidupan berdasarkan pilihan sendiri. Ada yang susah ada yang mudah. Begitu juga saya. Ada perkara yang saya pilih semata-mata mahu mendidik hati dan jiwa sendiri. Mahu menyelami bagaimana rasa melakukan perkara yang susah. Apa rasanya meletakkan diri di tempat, keadaan dan situasi begitu. Ia membantu diri untuk menyelami dan menghayati apa rasanya berada dalam situasi yang sekiranya kita tiada pilihan lain melainkan terpaksa melakukan. Lalu bila kita berada di situasi itu kita akan merasa bersyukur diberi nikmat dan anugerah oleh Allah.

Perjalanan kita walau ada susah dan payah, namun kita ada banyak pilihan. Bahkan kita mungkin boleh meriba tangan sahaja, tidak perlu berhempas pulas menggunakan tulang empat kerat seperti insan yang kehidupannya kais pagi makan pagi. Melakukan kerja itu sebenarnya akan mendekatkan kita kepada Rabb Yang Maha kuasa betapa hidup di dunia ini tiada beza antara kita semua melainkan taqwa.

Mendidik hati untuk bertaqwa jika tidak dapat merasai kehidupan si miskin maka kita akan menjadi bakhil. rasa segala kita yang punya. Melalui kehidupan dengan jerih payah mendidik diri agar bersyukur saat diberi dan jangan berputus asa bila diuji. Apa yang ada pada diri adalah pinjaman yang sementara. Lalu berpuasa dan bekerja di panas terik membenarkan fizikal untuk merasai betapa diri masih dapat meneguk rasa enak makanan di waktu berbuka, diri masih berpelunag bermalas-malas dan berehat bila kepenatan. Lalu bagaimana dengan mereka? Masihkan ada ruang dan peluang? Mungkin tidak di dunia namun jika taqwa mereka lebih dari kita sudah pasti ganjaran buat mereka di akhirat sana.

Maka bersyukur Ya Allah. Memberikan sekelumit ruang untuk bernafas dan mendidik diri ku ini menghayati dan merasai.... sungguh diri ini ada ketika menzalimi diri sendiri. Hadir segala nikmat pemberian dari MU masih kurang rasa bersyukur, masih tidak setimpal dengan amal yang diperbuat. Lalu jalan ini ku pilih moga dengannya aku terdidik, darinya aku belajar untuk sentiasa melihat bumi yang ku pijak dan tidak hanya mendongak laingit yang di atas.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment