Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, April 26, 2014

Kasih Sayang siri 11


Bismillah,

Kisah bersama usahawan tentang ibunya lama saya simpan, namun ternyata Allah itu mahu saya belajar dari pengalaman. Beliau sering bercerita tentang adiknya di kala pertemuan. Namun tiada yang buruk semuanya baik-baik sahaja. Cuma dia pernah memaklumkan yang adiknya juga minat berniaga. Bertahun masa berlalu saya pula ada beberapa kali bertemu beliau, itu pun adakala secara kebetulan.

Dua tahun masa berlalu, saya akhirnya tanpa disangka dipertemukan dengan seorang hamba Allah. Apabila mendengar kisah rupa-rupanya dia merupakan adik kepada pemilik kedai runcit yang telah lama saya kenal. Saling berkongsi maklumat, ternyata beliau yang ramah orangnya mudah didekati dan disenangi. Bila melihat wajah yang amat berbeza maka baru saya maklum mereka berdua adik beradik dari ayah yang berlainan. Bertemu dan mengenali dua insan yang sya tahu kisahnya, maka ia membuat saya teringat kata-kata si kakak bahawa ibunya lebih kasih kepada adiknya. Hati saya lalu berkata... patut lah... walau realti mungkin ia bukan apa yang saya fikirkan.

Si adik rupanya juga berniaga nasi di tepi jalan. Allah menggerakkan hati saya dalam perjalanan untuk ke pejabat, saya singgah di gerai beliau. Maka dari situ saya bertanya adakah suaminya bekerja makan gaji. Beliau menyatakan bahawa suaminya mengusahakan kedai makan. Beliau pula menjual nasi sekadar mengisi masa menunggu dua anaknya balik dari sekolah. Katanya beliau tidak cmapur hal kedai suaminya kerana sudah ada pekerja. Ibunya tinggal bersama dengannya, jadi dia lebih betah untuk berada di rumah. Saya membayangkan bagusnya beliau berniaga untuk manffatkan masa yang ada. Dia ternyata ada kerajinan. Mungkin tidak semua seperti dia.

Mengenali watak beliau maka ia banyak membantu saya untuk mengerti kenapa seorang ibu dilihat cenderung untuk kasih kepada anak berbeza-beza. Mungkin pada mereka sama sahaja, tapi tidak pada yang melihat. Sebagai ibu sudah pasti anak yang lebih dirasakan selesa bersama akan jadi tempat mereka menumpang teduh semenatara menanti tamat usia. Bila anak prihatin dan pandai melayan maka ibu tidak akan merasa kekok untuk tinggal bersama, apalagi jika menantu juga amat memahami.
Sungguh benar, kasih sayang tidak boleh diukir dengan nilai wang namun kasih sayang mampu membeli banyak perkara. IA nilai yang tiada nilai harga.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment