Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, May 29, 2014

Tip menulis buku


Bismillah,

Di Konvensyen Guru-Guru Tadika ABS petang tadi saya ditanya oleh beberapa pembaca bagaimana untuk istiqamah membaca buku. Kata mereka buku yang dibeli sering tidak habis dibaca. Ada juga yang bertanya bagaimana mahu menulis hingga sampai ke penamatnya.

Tidak susah untuk membaca jika kita ada kemahuan dan kesedaran serta cintakan ilmu. Sewaktu belum menjadi penulis saya memang ulat buku. Saya pantang jumpa kedai buku atau booth yang menjual buku maka sudah pasti ada sahaja buku yang dibeli. Memang ada ketika kita tidak sempat menghabiskan buku tersebut dalam jangka waktu yang terdekat namun percayalah bila cintakan ilmu kita akan dapat menghadam buku tersebut dengan jayanya.

Bagi menulis juga perlukan banyak menelaah. Jawapan saya mudah sahaja, menulis untuk dakwah memberi kita kekuatan untuk menimba ilmu sebanyak mungkin dari pembacaan atau merujuk orang yang lebih berilmu. Dari situ kita akan rasa betapa banyak yang tidak kita tahu. Betapa banyak yang masih perlu kita cedok. Ada ketika bila kita terbaca satu informasi yang baru, ia satu kesyukuran yang teramat.

Maka cinta ilmu akan menjadi magnet untuk membaca buku. cintakan dakwah menjadi magnet untuk berkongsi apa yang dibaca, digabung dengan pengalaman diri sendiri. Menulis bukan bermakna kita yang terbaik, ia sekadar berkongsi apa yang manfaat bersama orang lain.

Wallhuaalam.

No comments:

Post a Comment